Bij de publicatie van zijn gedeeltelijke kwartaalcijfers verhoogde de Duitse moderetailer Zalando zijn vooruitzichten voor het volledige jaar 2024. “Onze nieuwe ecosysteemstrategie (...) plaatst ons in een zeer goede positie om groeikansen te benutten”, aldus co-CEO Robert Gentz.

Zalando's verkoopvolume (GMV) steeg in het derde kwartaal met 7,8% tot 3,5 miljard euro, terwijl de omzet met 5% steeg tot 2,4 miljard euro. Tegelijkertijd steeg de aangepaste EBIT van de Duitse retailer van 23 miljoen naar 93 miljoen euro. Daarmee liggen de resultaten in de lijn met die van het tweede kwartaal dit jaar, toen niet alleen de winst maar ook het bruto goederenvolume toenam. In zijn persbericht benadrukte Zalando ook het feit dat de “sterke vraag” van consumenten in het derde kwartaal het aantal actieve klanten had opgevoerd tot meer dan 50 miljoen. Volgens de retailer valideert dit zijn nieuwe ecosysteemstrategie, die draait om kwaliteit, lifestyle-expansie en inspiratie, evenals de uitbreiding van zijn B2B-diensten. “De consumentenvraag steeg in de hele sector in het derde kwartaal, met een sterke start van het herfst/winterseizoen vergeleken met de langzame start van vorig jaar”, zei Robert Gentz, co-CEO van Zalando. “Onze nieuwe ecosysteemstrategie, waarmee we een groter deel van de e-commercemarkt voor mode en lifestyle kunnen bestrijken, plaatst ons in een zeer goede positie om groeikansen te benutten.”

Betere vooruitzichten

Als direct gevolg van deze goede resultaten heeft Zalando zijn vooruitzichten voor het hele jaar verhoogd. Het bedrijf verwacht nu dat de verkoopvolumes in 2024 zo’n 3 à 5% zullen groeien, tegenover een marge van 0 à 5% eerder. Er wordt nu een omzetstijging van 2-5% verwacht, vergeleken met de eerder voorspelde: 0 à 5%. Wat de andere prognoses van het Duitse bedrijf betreft, gaat het modeplatform nu uit van een aangepaste EBIT tussen 440 en 480 miljoen euro (eerder tussen 380 en 450 miljoen euro). Tot slot kondigde Robert Gentz vrijdag ook aan dat Zalando van plan is zijn investeringen in belangrijke strategische initiatieven in de toekomst te verdubbelen, zoals “het verbeteren van de klantloyaliteit, het inspirerender en leuker maken wanneer klanten mode ontdekken,  en het verder versterken van zijn Europese logistieke netwerk in lijn met zijn geactualiseerde ecosysteemstrategie”. De moderetailer publiceert zijn volledige resultaten voor het derde kwartaal op 5 november.