- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Franse retailer Intermarché heeft in zijn winkel in Provins de verkoop van “lelijke” groenten en fruit getest. Groenten en fruit die er minder mooi of wat misvormd uitzagen, werden verkocht aan een lagere prijs (-30%). Met dit initiatief, dat deel uitmaakt van een Europese anti-verspillingscampagne, wil Intermarché duidelijk maken aan de consument dat deze groenten en fruit even geschikt zijn om te eten. Om die boodschap over te brengen werd een erg visuele campagne gevoerd, waarin uitvergrote "misvormde" groenten centraal stonden.
De verkoop van "lelijke" groenten en fruit werd gedurende twee dagen (21 en 22 maart 2014) getest, en is positief geëvalueerd. De eigenaar van de winkel in Provins is zelfs van plan om in zijn andere winkel een gelijkaardig inititatief te lanceren. Intermarché zelf zou ook in een tiental andere winkels de campagne voeren. Bovendien organiseert de Franse retailer ook degustaties van soepen en fruitsappen die gemaakt zijn van "fruits et legumes moches", om aan te tonen dat groenten en fruit ook goed smaken als ze er niet goed uitzien.
Lees in het maart-editie van Gondola Magazine meer over de verspilling van groenten en fruit. Nog niet geabonneerd? Klik dan hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?