16
Foto's
•
•
Pet store
•
Dominique Soenens
•
Dierenspeciaalzaak Maxi Zoo opende aan de drukke Boomsesteenweg in Aartselaar een nieuw concept op een oppervlakte van zo’n 900 vierkante meter. Het XXL-formaat heeft een ruimer aanbod dan andere winkels, maar oogt ook een stuk moderner en ruimer. Country manager François Valdivieso leidt ons rond.
François Valdivieso komt de winkel in Aartselaar binnengestapt aan de zijde van Cooper, een zwarte labrador die enthousiast opspringt bij onze begroeting. “Hij zal het wat moeilijk hebben met alle verleidingen hier, maar hij zal zich koest houden”, verzekert de country manager België. Verleidingen zijn er niet alleen voor dieren, maar ook voor klanten. Ze vinden hier alles, voor alle mogelijke huisdieren: honden, katten, knaagdieren, vissen, kippen, paarden, enzovoort. De winkel is ruimer dan andere, ziet er frisser en moderner uit, met strak gietbeton en houtkleuren die elkaar afwisselen. Er is ook een veel groter assortiment. “Er zijn 20 à 30% meer SKU’s dan in een gewone winkel van Maxi Zoo. De voeding staat meestal achteraan de winkel, zoals hier. Vooraan meer non-food en leuke spullen voor huisdieren, en ook impulsproducten. Het is heel overzichtelijk, mensen krijgen een goed overzicht wanneer ze de winkel binnenstappen. Je ziet bijna alles, alle rayons die we hebben. De helft van de producten die we aanbieden, ontwikkelen we zelf. We maken deel uit van Fressnapf, een Duits bedrijf dat over heel Europa meer dan 1.800 dierenspeciaalzaken heeft. Dat geeft ons het voordeel van schaalgrootte. Maar we hebben ook A-merken. Klanten vinden hier alles, van het laagste tot het hoogste prijssegment.”
We hebben heel weinig winkels in Brussel en Wallonië, daar gaan we verandering in brengen. We worden een nationale speler.
Knagende konijnen
Om plaats te geven aan die ruime waaier aan producten is de winkel zo’n 900 vierkante meter groot. De klassieke winkels van Maxi Zoo beslaan 500 à 600 vierkante meter, er zijn ook stadswinkels die nog kleiner zijn - die nemen zo’n 300 à 350 vierkante meter in. Beleving is het sleutelwoord in de nieuwe XXL-formule, meer dan in de andere winkels, zegt François Valdivieso, die eerder in zijn carrière verschillende posities had bij Ahold Delhaize en bij Delhaize, waar hij onder meer vice president Belux en vice president marketing was. Hij leidt ons naar een hoek achteraan in de zaak, voorbij een afgesloten glazen kooi waarin twee witte konijnen gezapig aan het knabbelen zijn. ‘Knaagdier’ staat er in grote groene letters om de corner aan te duiden waar ze zich bevinden - klanten kunnen direct zien waar ze moeten zijn als ze een konijn, muis of cavia in huis hebben. “Dit is de hoek voor knaagdieren, maar we hebben ook een hoek met aquariums. Mensen die daar willen in investeren, doen de moeite om naar een speciaalzaak te komen.” In twee Belgische winkels — in Turnhout en Waregem — heeft Maxi Zoo ook een grooming center, waar dieren terecht kunnen voor verzorging. “In onze Duitse winkels hebben we ook dokter Maxi Zoo, een digitale dierenarts die klanten kunnen bereiken wanneer ze een probleem hebben. Dat bestaat tot nu alleen daar, maar dat kan ook in verschillende landen ontwikkeld worden, ook in België.”
Het is met dat soort dienstverlening dat Maxi Zoo het verschil wil maken, zegt Valdivieso. Expertise en advies zijn cruciaal om klanten te helpen. “We investeren heel erg in onze medewerkers. We werven meestal mensen aan die gepassioneerd zijn door huisdieren. Zij moeten klanten optimaal kunnen helpen en begeleiden. We hebben een experttraject in ons bedrijf voor iedereen die bij ons werkt. De training duurt tussen één en drie jaar. Dat is een serieuze investering. We willen de employer of choice zijn. We zijn een geïntegreerde winkel waarin je carrière kan maken, in een gefranchiseerde winkel is dat moeilijker — je kan onder de vleugels van een zelfstandige moeilijk zelf store manager worden. Bij ons zijn er veel meer carrièremogelijkheden, buiten de winkel. We hebben door die omkadering op personeelsvlak weinig mensen die vertrekken.”
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
In dit artikel