23
Foto's
•
•
Foodretail
•
Carole Boelen
•
Drie jaar geleden huldigde Starbucks zijn eerste Reserve Roastery in Seattle in. Vandaag opent de koffiereus zijn eerste verkooppunt van meer dan 2.872 m2 in Shanghai.
De winkel die op een oppervlakte van meer dan 2.700 m2 helemaal aan koffie gewijd is, geeft consument de kans om zich helemaal onder te dompelen in het universum van Starbucks. Ter vergelijking: de Roastery in Seattle bedraagt 'slechts' 1.400 m2. In de winkel vindt de Chinese consument drie degustatiebars, waarvan één van 27 m2, de grootste ter wereld. De theebar op zijn beurt is geprint in 3D. De klant kan bovendien ook proeven van Italiaanse lekkernijen.
Ook technologisch is de winkel uniek in zijn soort. Starbucks sloeg de handen in elkaar met e-commercebedrijf Alibaba om dat voor mekaar te krijgen. Neem bijvoorbeeld het enorme vat middenin het café: wanneer je met je smartphone voorbij het vat passeert zie je letterlijk doorheen de wand de koffiebonen die vers gebrand worden vooraleer ze door de koperen leidingen geleid worden. Op die manier ontdek je het volledige creatieproces van jouw koffie. "Het is alsof Alice in Wonderland en Willy Wonka elkaar ontmoeten", zei Emily Chang, vice-voorzitter en marketingdirecteur van Starbucks in China. Om van de ervaring te genieten, moet je wel de app TaoBao downloaden.
Om af te rekenen, kan de klant AliPay of WeChat gebruiken. Starbucks laat het daar niet bij en wil een Roastery openen in New York, Tokyo en Milaan.
In dit artikel