- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
bpost heeft het witboek ‘Verover het buitenland met uw webwinkel’ uitgebracht, waar de resultaten van verschillende studies over, en tips en tricks voor e-commerce instaan. Daaruit blijkt dat het aantal webwinkels in België en Europa gestaag toe neemt. In 2012 werden in België een 29.800-tal webwinkels geteld.Dat is 10% meer dan een jaar eerder.
Bovendien verkopen ze steeds meer over de grenzen heen: gemiddeld 12% van de Europeanen koopt online in andere Europese landen. Volgens een studie van Civic Consulting zijn de producten die het meest op buitenlandse sites aangekocht worden consumentenelektronica (19%) en kleding, schoenen en sieraden (17%). Auto-onderdelen (3%) en sportartikelen en outdoor recreatie (4%) worden het minst over de landsgrenzen besteld.
Meertaligheid, een troef voor e-commerceDe meertaligheid van België blijkt een troef als het op internationale webverkoop aankomt. Een online shopping site die beschikbaar is in het Nederlands, Frans en Duits zal immers sneller over de grenzen heen succes hebben. Volgens Civic Consulting, heeft de Europese e-shopper de neiging om een kijkje te nemen bij de buurlanden vooraleer verder te gaan zoeken.
De Europese webshoppers die het meest op Belgische sites kopen:
Volgens de Europese richtlijn Digitale Agenda voor Europa, moet een vijfde van de e-commerce in Europa grensoverschrijdend te zijn tegen 2015.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?