
Ritchie
Ritchie
De Belgische fabrikant van premium frisdranken Ritchie lanceert een ironische postercampagne om mensen aan te moedigen 100% Belgische cola te drinken.
Ritchie lanceert een reclamecampagne die duidelijk bedoeld is om diegenen aan te spreken die, geconfronteerd met de agressieve initiatieven van de regering Trump, hun neus willen ophalen voor de chaotische bewoner van het Witte Huis. Hoewel de grafische stijl vintage is, net als de algemene geest van het in Vlaams-Brabant gevestigde cola- en limonademerk, is de boodschap perfect eigentijds, een reactie op de wereldwijde handelsoorlog veroorzaakt door Donald Trump, die nu in de ijskast is gezet vanwege de rampzalige gevolgen voor de economie. Uncle Sam gebruikt zijn beroemde “I want you...”, maar deze keer om Belgische consumenten aan te moedigen om te kiezen voor een 100% Belgisch colamerk, en niet alleen voor een drank die in België wordt geproduceerd en gebotteld. De campagne loopt de hele week in bushokjes.
Met deze campagne speelt Ritchie tijdig in op de groeiende handelsspanningen met de Verenigde Staten en de verleiding die deze creëren voor een groeiend aantal consumenten om lokale alternatieven te verkiezen boven Amerikaanse merken. “Het is absoluut niet onze bedoeling om de spanningen met de VS aan te wakkeren,” benadrukt Ritchie-eigenaar Jan Verlinden, die in 2017 het limonademerk dat door zijn overgrootvader werd gecreëerd, nieuw leven inblies. “Maar we willen op een leuke manier laten zien dat er zelfs voor zoiets Amerikaans als cola een heerlijk lokaal alternatief bestaat: Ritchie Cola. 100% geboren en gemaakt in België. Het feit dat onze cola enkel natuurlijke ingrediënten bevat en geen kunstmatige karamel of fosforzuur is een extra bonus.”
Twee vliegen in één klap: dit is misschien net het juiste moment voor Ritchie om zijn Belgische identiteit te benadrukken, aangezien een ander 'alternatief' frisdrankmerk, het Duitse Fritz Cola, zich opmaakt om zijn nieuwe ambities in België te tonen, dankzij zijn partnerschap met een Belgisch bedrijf, Konings Juices & Drinks in Borgloon, dat onlangs is begonnen met het bottelen van zijn dranken voor de Benelux, Frankrijk en het meest westelijke deel van Duitsland.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?