- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Iets meer dan 1 op 10 Belgen eet geen vlees. In Brussel is dat zelfs 1 op 5, blijkt uit een rondvraag bij 1.705 Belgen. E is een duidelijk generatieverschil: jongeren laten vaker dan ouderen een stuk vlees liggen.
In 2020 at de Belg gemiddeld 82 kg vlees per jaar, bleek uit eerder onderzoek: dubbel zoveel als het wereldwijde gemiddelde en bijna drie tot tien keer meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Vlees is dus belangrijk voor de Belg. In de studie ‘Welk vlees hebben we in de kuip?’ bekeek de Belgische vereniging voor Onderzoek en Expertise voor Consumentenorganisaties welke houding consumenten hebben tegenover vlees. De conclusie: de Belgische bevolking bestaat uit 11% niet-vleeseters, 31% flexitariërs en 58% omnivoren. In Brussel zijn er dubbel zoveel niet vleeseters, en bij Belgische jongeren onder 25 jaar zelfs bijna driedubbel zoveel. Gevogelte heeft doorgaans de beste reputatie: van alle vleessoorten vinden Belgen gevogelte het best geprijsd, het gezondst en milieuvriendelijkst. Rund en gevogelte scoren het best op vlak van smaak en kwaliteit bij de Belgische vleeseter. De meeste Belgen (56-65%) willen hun vleesconsumptie in de komende jaren gelijk houden. Daarentegen wil 5 tot 15% van de Belgen zijn vleesconsumptie verhogen, en denkt 14 tot 27% eraan zijn vleesconsumptie te verminderen, afhankelijk van de vleessoort. Vrouwen en jongeren willen vaker hun vleesinname verminderen. Gezondheid en dierenwelzijn zijn de belangrijkste redenen, prijs en milieu spelen minder een rol. Verder blijkt dat 41% van de Belgen momenteel naar alternatieven voor vlees zoekt. Iets meer dan 20% kiest daarbij voorr plantaardige alternatieven, 29% kiest voor eieren, 27% voor vis 18% voor zuivel als vleesvervanger. Iets meer dan de helft (52%) is van plan meer plantaardige eiwitten te gaan eten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?