- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ondanks een tegenvallend derde kwartaal (-0,1%) wegens een uitzonderlijk moeilijke macro-economische context, behaalde Greenyard in de eerste 9 maanden van het boekjaar 2021/22 toch een kleine omzetgroei. Het bedrijf klokte af op 3,207 miljard euro (+1,2%).
Greenyard zag zijn omzet in de eerste negen maanden van het boekjaar 2021/22 met 1,2% stijgen tot 3,207 miljard euro. In het derde kwartaal stagneerde de omzet tot 1,055 miljard euro (tegenover 1,056 miljard in dezelfde periode een jaar eerder) door een uitzonderlijk moeilijke macro-economische context. “De lagere omzetgroei in het laatste kwartaal was voornamelijk te wijten aan de tijdelijke impact van verstoringen in de bevoorradingsketen en lagere beschikbaarheid van arbeidskrachten", verklaart Greenyard. "Ondanks een hoge waakzaamheid en doortastende veiligheids- en hygiënemaatregelen in Greenyard’s entiteiten over de hele wereld, werden sommige activiteiten getroffen door de respectievelijke nationale COVID-19 quarantainemaatregelen. Greenyard verwacht deze omzet in de volgende kwartalen te recupereren.”
Het bedrijf heeft daarnaast besloten om de commercialisering van bepaalde seizoensgebonden categorieën in het Fresh-segment stop te zetten. “De onderneming is vastberaden om de transparantie in de toeleveringsketen voortdurend te verbeteren om te voldoen aan haar strenge criteria voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Dat was voor deze categorieën niet mogelijk", klinkt het. Wanneer deze stopgezette verkopen zouden worden meegerekend, zou de omzetgroei van de groep in het derde kwartaal 1,5% bedragen.
Greenyard benadrukte ook dat de resultaten van de afgelopen 3 kwartalen de duurzame en winstgevende groei van het bedrijf bevestigen. "Bovendien liggen ze in lijn met onze verwachtingen en langetermijnambitie om tegen maart 2025 een omzet van 5 miljard euro te bereiken", besluit Greenyard.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?