Promoties, de beschikbaarheid in de winkel, en een snelle en gratis verzending, zijn de drie belangrijkste factoren die invloed hebben op wat Belgen kopen in de decembermaand. Daarnaast shopt 19% van de Belgen via socialmediakanalen. Dat blijkt uit de derde editie van het Connected Shoppers Report van Salesforce dat onderzoek deed naar het winkelgedrag van 10.000 consumenten. 

November en december staan voor de deur: de twee maanden waarin consumenten traditioneel het meest geld uitgeven. Volgens Salesforce wordt dit jaar een zeer sterk seizoen voor de digitale omzet. Het bedrijf verwacht immers dat consumenten wereldwijd zo’n 768 miljard dollar online zullen uitgeven dit najaar.

Naar aanleiding van dit drukke verkoopseizoen ondervroeg Salesforce voor de derde keer op rij 10.000 consumenten uit meer dan 20 Belgen, waaronder 500 Belgen, over hun winkelgedrag. Het resultaat bundelde het bedrijf in zijn befaamde Connected Shoppers Report. En wat blijkt? Promoties, beschikbaarheid in de winkel, en een snelle en gratis verzending, zijn de drie belangrijkste factoren die invloed hebben op wat Belgen kopen in de decembermaand. Dat aanbiedingen op plek 1 staan, is volgens Salesforce niet vreemd: wereldwijd zegt 47% van de consumenten dat ze alleen items kopen die tijdens de feestdagen in de uitverkoop zijn.

“Ons onderzoek wijst uit dat er een zeer sterk digitaal seizoen op komst is”, zegt Nick Botter, Industry CTO Retail EMEA bij Salesforce. “In België verwacht 57% van de consumenten tijdens de decembermaand aankopen te doen met een shopping-app, dus retailers moeten daarop voorbereid zijn. Retailers die meer gepersonaliseerde ervaringen bieden, aanbiedingen verzamelen, en natuurlijk onverslaanbare prijzen hebben, zullen degenen zijn die de komende feestdagen succesvol zullen ondernemen”, zegt Botter.

Omnichannel aankopen populairder

Het bedrijf ontdekte verder ook enkele belangrijke trends. Zo wordt omnichannel steeds populairder. “In een tijdperk van constante connectiviteit, hyper-gepersonaliseerde betrokkenheid en nieuwe bedrijfsmodellen zoals ‘click-en-collect’ en ‘direct-to-consumer’, is winkelen een totaal andere beleving dan twintig jaar geleden”, verduidelijkt Salesforce. Maar liefst 82% procent van de Belgische consumenten koopt bij een combinatie van retailers, merken en online marktplaatsen.

Verandering van klantenrelaties

Daarnaast is retail meer dan een transactie bij de kassa. De verkoper-klantrelaties worden versterkt wanneer consumenten zich begrepen en speciaal voelen. 58% van de Belgische consumenten zegt te winkelen met een specifiek merk in gedachten. Het rapport toont aan dat exclusieve winkelervaringen en promoties een waardevolle manier zijn om het hart van de consument te winnen en loyaliteits- (en lucratieve) relaties op te bouwen.

19% shopt via social media

Nog een opvallende trend: klanten journeys verplaatsen zich naar verschillende online kanalen die eigendom zijn van de verkopers. 8% van de ondervraagde Belgen koopt via messaging apps zoals Messenger en Whatsapp, 19% via social media zoals Instagram en Snapchat en 25% via mobile wallets zoals Apple Pay of Android Pay.

66% koopt online, maar haalt product op in winkel

Verder toont het onderzoek aan dat fysieke winkels nog steeds even relevant blijven, met hun rol die evolueert naar een plek waar klanten niet alleen kunnen shoppen maar ook kunnen ontdekken en ervaren. In België zijn er drie belangrijke redenen om in een fysieke winkel te winkelen: consumenten kunnen hun aankopen onmiddellijk doen, ze kunnen de merchandise aanraken en ervaren, de algehele in-store ervaring. Daarnaast blijkt ook dat 66% van de Belgische consumenten online een product heeft gekocht om het in de winkel op te halen.  

Generatieverschillen transformeren detailhandel

Een laatste trend? Generatieverschillen die de detailhandel zullen transformeren. Zoals verwacht houden babyboomers meer vast aan de traditionele manier van winkelen. Alle andere generaties - van Gen X-ers tot millennials en Gen Z-ers - zullen echter eerder nieuwe wegen kiezen om te shoppen, zoals mobiele portefeuilles, berichten-apps en sociale media.

“Misschien verrassend dat Gen Z de adoptie van alle nieuwe touchpoints niet leidt. Spraakassistenten, videochats, chatbots, visueel zoeken en livestreamvideo's genieten meer populariteit bij Gen X-ers en millennials dan bij Gen Z-ers”, besluit Salesforce.