Opinie 1kg aardappelen voor 1€, 2 broden voor 2€, champagne voor 9,99€. Retailhysterie?
Gondola
Gondola
De bedrijfsresultaten van FMCG-bedrijven evolueren… en stijgen naar ongekende hoogtes!
Enkele voorbeelden? Op de vastgoedmarkt doet vastgoedadviseur Cushman & Wakefield een opvallende vaststelling: in de afgelopen drie kwartalen werden er nog nooit zoveel winkelpanden verhuurd. Daarnaast zetten de grote voedingsmultinationals topresultaten neer, of toch alleszins in waarde. Deze week kondigde Nestlé aan dat het 8% groei verwacht voor het volgende trimester. De prijsverhoging van 7,5%, die te wijten is aan de stijgende kosten, leverde het bedrijf een omzet van meer dan 70 miljard euro op, wat zich vertaalt in een groei van 9,2% in het derde kwartaal van 2022! De omzet van PepsiCo steeg met 9% in waarde en het bedrijf boekte maar liefst 2,7 miljard dollar winst. Ook Procter & Gamble zag zijn omzet in het laatste kwartaal met 1% groeien tot 20,6 miljard dollar, een resultaat dat ver boven de verwachtingen van analisten ligt. Unilever voerde op zijn beurt een prijsstijging van 10% door, wat hem ook sterke resultaten opleverde. Heeft de voedingsindustrie daarmee haar toppunt bereikt, net voor een dramatische val die wordt verwacht in het begin van 2023?
1€ voor 1kg aardappelen bij Jumbo, 2€ voor 2 broden bij Colruyt of 9,99€ voor champagne bij Delhaize. De jacht op de koopjes is geopend!
Ondertussen is de jacht op koopjes voor consumenten geopend. Kom kijken, dames en heren: 1€ voor 1kg aardappelen bij Jumbo, 2€ voor 2 broden bij Colruyt of 9,99€ voor champagne bij Delhaize. Dit zijn de koopjes van de week!
Ondertussen is iedereen in de wolken. Letterlijk dan, want alle retailers zijn "on air" met stunt- en promowerk om de market shares veilig te stellen. Wat zal dat met de marges doen? Lidl gaf deze alvast een voorsmaakje: 51,2 miljoen verlies voor Lidl België dit jaar. Begrijpt u er niets meer van? Geen probleem, kom naar de Gala Night van Gondola Society op 10 november, waar topexperts het zullen hebben over de strategieën die retailers in dit ongewone economische klimaat kunnen volgen op korte en middellange termijn. We kijken er alvast naar uit om u te zien!
Schrijf u snel in voor onze Gala Night 2022 op 10 november! Want de plaatsen zijn beperkt!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?