Uit een studie blijkt dat 20% van de Belgen zich inschrijft op loyaliteitsprogramma's van retailers en zich dan snel weer uitschrijft, gewoon om een voucher of kortingscode te krijgen. Toch vindt 11% van de consumenten getrouwheidsprogramma's onaantrekkelijk. 

Belgische consumenten zijn strategisch als het op getrouwheidsprogramma's aankomt, zo blijkt uit een onderzoek dat betalingsplatform Lightspeed in mei uitvoerde bij duizend Belgische consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat 20% bereid is zich in te schrijven voor getrouwheidsprogramma's enkel en alleen om een voucher of kortingscode te krijgen. Ze schrijven zich snel uit en hebben niet de intentie om trouw te blijven aan de merken. Sommigen zijn alleen op zoek naar een eenmalige korting, terwijl anderen specifieke voordelen verwachten van het loyaliteitsprogramma. Bovendien verwachten vier op de tien consumenten voordelen te ontvangen die voorbehouden zijn aan leden, zoals kortingen, exclusieve producten of gratis levering. Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten verwachten dat ze zich meerdere keren zullen inschrijven om optimaal te profiteren van kortingen en voordelen. 45% heeft zich ingeschreven voor een getrouwheidsprogramma in één tot vijf winkels. Bijna een kwart van de Belgische consumenten (24%) is zelfs lid van zes tot tien verschillende programma's, terwijl 13% de lat nog hoger legt en lid is van 11 tot 25 winkels. Verwijzingsprogramma's maken ook deel uit van de strategie van sommige klanten. Eén op de tien consumenten vraagt actief vrienden en familie om extra punten of kortingen te verdienen.

“Ze zijn een strategisch hulpmiddel geworden dat consumenten in hun voordeel gebruiken, waarbij ze actief op zoek gaan naar de beste aanbiedingen en exclusieve voordelen,” zegt Ewout van Rossum, directeur Retail EMEA bij Lightspeed. “Succesvolle loyaliteitsprogramma's richten zich daarom op personalisatie, ervaring en transparantie. Dit omvat gepersonaliseerde aanbiedingen, gamification en exclusieve voordelen.” Loyaliteitsprogramma's verenigen echter niet alle Belgische consumenten. De studie legt ook uit dat sommigen weerstand blijven bieden: 11% van de consumenten vermijdt ze helemaal en vindt ze onaantrekkelijk. Bovendien geeft het delen van persoonlijke gegevens (e-mailadres, postadres, telefoonnummer, enzovoort) aanleiding tot bezorgdheid. Meer dan een derde (30%) zegt dat ze liever zo weinig mogelijk persoonlijke informatie delen om redenen van vertrouwelijkheid, terwijl een vergelijkbaar deel (27%) bereid is dit te doen in ruil voor lidmaatschap en het ontvangen van aanbiedingen per e-mail, sms of post.