
iStock
iStock
Gisteren lanceerden de beroepsfederaties van persboekhandels het eerste intelligente 'PASSage'-apparaat, waarmee de leeftijd kan worden gecontroleerd van jonge klanten die gereglementeerde producten willen kopen (tabak, nicotine, alcohol, loterijspelen). In totaal zullen 200 winkels het apparaat gaan gebruiken.
Gisteren hebben Perstablo en Prodipresse, de beroepsfederaties voor de persboekhandel, het 'PASSage' apparaat ingehuldigd in de Press Shop in Docks Bruxsel. PASSage is een intelligent AI-gebaseerd apparaat dat retailers helpt om de leeftijd van jonge klanten en hun toegang tot bepaalde producten zoals tabak, nicotine, alcohol en gokken te controleren. Dankzij zijn technologie kan PASSage het gezicht van klanten scannen en hun leeftijd beoordelen op basis van gezichtscontouren. Als het beoordeelt dat de klant onder de toegestane leeftijd is om de producten in kwestie te kopen, verschijnt er een rood lampje. Indien nodig wordt er een identiteitscontrole uitgevoerd om de leeftijd van de klant te verifiëren. “In theorie lijkt het uitvoeren van een leeftijdscontrole kinderspel. Maar in werkelijkheid is het totaal anders,” zegt Yannick Gyssens, voorzitter van Perstablo. “Vooral in een stedelijke context, waar zo'n leeftijdscontrole dreigt te ontaarden in een verbale aanval op de verkoper. In een kleine minderheid van de gevallen kan het zelfs escaleren tot fysiek geweld.” Deze tool zorgt ervoor dat een deel van de controle geautomatiseerd is en dat de klant zich niet aangevallen voelt door de verkoopmedewerker. Dit leidt tot minder discussies, klanten zijn eerder geneigd zich aan de controle te onderwerpen en het is dus veiliger voor de verkoopmedewerker,” leggen de federaties uit in hun persbericht. Bovendien werkt het systeem ontmoedigend, omdat jongeren weten dat ze sowieso gecontroleerd zullen worden. Na het succes van het proefproject dat twee jaar geleden werd uitgevoerd, zullen nu 200 winkels met dit apparaat worden uitgerust. Daarnaast heeft de FOD Volksgezondheid voor 2025 gerichte maatregelen aangekondigd om de naleving van de regels te verbeteren, waaronder de lancering van een sensibiliseringscampagne om winkelbedienden aan te moedigen om een identiteitsbewijs te vragen aan jongeren die jonger lijken dan 25 jaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?