- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De health & beauty markt heeft er enkele bewogen jaren opzitten. Sommige segmenten, zoals deodorants, make-up en zonneproducten kwamen door de crisis niet van de grond, terwijl anderen zoals haarkleuringen juist floreerden. Maar het ziet ernaar uit dat 2022 beterschap brengt.
De afgelopen twee jaar waren een uitdaging voor de health & beauty markt. Hoewel iedereen had gehoopt dat de markt zich in 2021 zou herstellen, was dat slechts gedeeltelijk het geval. Uit jaarcijfers van Nielsen die liepen tot begin januari 2022 blijkt namelijk dat de health & beauty markt nog steeds achteruitgaat in waarde: -5,57% tegenover 2020. In vergelijking met 2019 gaat het om een daling van 3,99%. Ook het volume zakte weg: -4,30% tegenover 2020 en -1,65% tegenover 2019. “Door de sluiting van winkels en kappers in 2020 ging de verkoop van sommige producten zoals haarkleuringen door het dak, waardoor we nu een terugval kennen. Andere categorieën zoals deodorants kwamen helemaal niet van de grond door het telewerken”, verklaart Isabelle Moens, head of category development BeLux bij Henkel. “We zien een waardeverlies dat door verschillende factoren verklaard kan worden: enerzijds de hogere promodruk door de promostop en sluiting van Kruidvat & Di in 2020, anderzijds het feit dat meer duurdere producten zoals kleuringen verkocht werden in 2020 en een stukje prijserosie. Bovendien maakten consumenten massaal de oversteek naar online.” Net die online verkoop wordt niet meegerekend in Nielsen-cijfers, waardoor er een vertekend beeld kan ontstaan van de algemene markt. Dat blijkt uit de IQVIA-marktcijfers van Medi-Market die wel rekening houden met de online en fysieke verkoop. Volgens de keten steeg de markt in 2021 namelijk met 4% na een daling van 2% in 2020. “Het lijkt er dus op dat de markt zich vorig jaar gedeeltelijk heeft gestabiliseerd na een verstoord coronajaar”, aldus Joël de Munck, head of purchase bij Medi-Market. “Dat was onder meer het geval voor zonneproducten wiens groei met 23% toenam tegenover 2020, een jaar waarin weinig mensen op vakantie gingen. Een sterke groei, zeker als je weet dat de zomer van 2021 erg nat was.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?