iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De laatste resultaten van de BeCommerce Market Monitor tonen een groei van 22% in online shoppen over het afgelopen jaar. 8,5 miljoen Belgen shopten online in 2022. In totaal werden 170 miljoen online aankopen geregistreerd, goed voor een waarde van 14,7 miljard euro.
De e-commerce in België blijft stijgen. De cijfers voor 2022 overtreffen zelfs die van 2020, die door covid-19 werden gestimuleerd. In 2022 waren er 34% meer online aankopen dan in 2020 en ook de totale waarde ervan steeg met 43%: 14,7 miljard euro in 2022 tegenover 10,3 miljard euro in 2020. "We zien dat er nog veel groei in de markt zit, zo wordt 15% van alle productuitgaven al online gedaan. Voor diensten is dat zelfs 66%", zegt Greet Dekocker, CEO van BeCommerce. "In vergelijking met vijf jaar geleden is het aantal online aankopen met 75% gestegen. Ook het gemiddelde bedrag dat de Belgen uitgeven zit in de lift. Zo bedroeg het gemiddelde bedrag in het laatste kwartaal van 2022 537 euro. Dat is 14% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.”
De uitgaven aan online winkelen stegen vorig jaar met 22% ten opzichte van 2021, tot 14,7 miljard euro. De dienstensector levert de grootste bijdrage aan deze groei: de online uitgaven aan diensten zijn ten opzichte van 2021 met 53% gestegen tot 6,7 miljard euro. De drie belangrijkste categorieën in het dienstensegment zijn goed voor 80% van de totale uitgaven aan diensten. De categorie pakketreizen leidt met 41%, gevolgd door vliegtickets en accommodatie met 27% en toegangsbewijzen voor recreatie- en evenementenactiviteiten met 13%.
"Deze top drie categorieën zijn allemaal gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar," vervolgt Greet Dekocker. "Als we kijken naar de trends van de afgelopen jaren, zien we dat er nog ruimte is voor groei. Zo staat momenteel alleen de categorie pakketreizen op hetzelfde niveau als voor de Corona-crisis." In het productsegment is de top drie van bestedingen in 2022 dezelfde als in 2021: kleding (22%), voeding en aanverwante goederen (15%) en schoenen en accessoires (11%). Categorieën die zich tijdens de Coronaperiode in 2020 in goede omstandigheden bevonden, krijgen nu te maken met een daling. Het gaat bijvoorbeeld om computerproducten en -accessoires, huishoudelijke apparaten en speelgoed.
Hoewel kon worden verwacht dat consumenten na de covid-19-crisis weer massaal 'offline' zouden kopen, ten koste van online winkelen, blijkt uit de cijfers dat dit niet het geval is. Het aandeel van online aankopen in de totale markt schommelde tussen 12,4% in Q4 2021 en 12% in Q4 2022. De trend blijft dus duidelijk constant. "De resultaten van de BeCommerce Market Monitor tonen aan dat online winkelen zijn plaats heeft gevonden in de totale markt. Belgische consumenten geven ook duidelijk aan dat ze vertrouwen hebben in online winkelen. Bijna 9 van de 10 online shoppers zijn eind 2022 tevreden over hun online aankopen", besluit Greet Dekocker.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?