- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Flitsbezorger Getir kondigt aan dat er 2.500 jobs zullen verdwijnen in vijf landen. Met de ontslagronde poogt het bedrijf de kosten onder controle te houden.
Flitsbezorgers waren enkele jaren geleden, net voor en tijdens de coronaperiode, een hype. Verschillende spelers op de markt bedienden vooral stedelijke consumenten met boodschappen die in 10 à 15 minuten aan huis geleverd werden. Vandaag blijft er van de hype niet veel over. De kritiek dat het businessmodel van flitsbezorgers moeilijk rendabel te krijgen was, blijkt te kloppen. Eén van de laatste overblijvers op de markt, het Turkse Getir, kondigt een herstructurering aan waarbij meer dan 10% van de 23.000 medewerkers geraakt wordt. Er verdwijnen 2.500 jobs in de vijf landen waar Getir nog actief is: Nederland, Turkije, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Het moet ervoor zorgen dat de operationele efficiëntie verhoogt, zegt het bedrijf in een persbericht. Eerder dit jaar stopte het al zijn activiteiten in Spanje, Frankrijk, Italië en Portugal. Niet alleen de hoge kosten en beperkte marges spelen flitsbezorgers parten, ook het feit dat de periode van gratis geld door renteverhogingen voorbij is, waardoor het moeilijker is om kapitaal op te halen, speelt een rol. Er kwam een consolidatie in de sector, waarbij Getir concurrent Gorillas overnam.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?