- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Duitse Metro Group (Media Markt, Makro, Saturn) heeft er een tegenvallend kwartaal opzitten. De groep boekte 3,3% minder omzet dan in Q1 2012/13. Dat maakte het bedrijf zelf bekend.
Metro realiseerde tussen oktober en eind december 2013 een omzet van 18,7 miljard euro. Dat is 3,3% minder dan de omzet in dezelfde periode vorig jaar (19,4 miljard). Metro wijst vooral naar de wisselkoersen: de valuta in Oost-Europa en Azië werden veel minder waard ten opzichte van de sterke euro, wat de opbrengsten heeft gedrukt. Zonder de wisselkoerseffecten en winkelsluitingen lagen de opbrengsten immers 1,1% hoger dan in Q1 2012/13. Ook de verkoop tijdens de kerstperiode waren niet goed genoeg om het tij te keren.
De Cash & Carry-activiteiten (Metro/Makro) waren goed voor 8,5 miljard euro. Dat is 1,2% minder dan de 8,6 miljard van vorig jaar. Toch is Metro tevreden, want op vergelijkbare basis groeide deze tak van het concern 0,9%. Vooral in Oost-Europa (Rusland, Polen, Turkije) ging het goed. In Duitsland en de rest van West-Europa ging de verkoop echter achteruit, ondanks vele remodelilngs en innovaties op de Duitse markt.
Voor Media-Saturn (Media Markt, Saturn) was het afgelopen kwartaal minder goed. De mediatak kwam uit op 6,6 miljard euro omzet, of 0,7% minder in absolute cijfers en -1,2% op vergelijkbare basis. Hier zien we het omgekeerde van bij Metro/Makro: een lichte groei in West-Europa en een daling in Oost-Europa.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?