iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Zeker 88 van de 108 verzelfstandigde winkels van Delhaize zijn ook open op zondag. De druk om op de klassieke rustdag te openen, vergroot in de foodretail. “De omzet op zondag kan tot 20% van de weekomzet zijn.”
Zondag, rustdag? Niet voor iedereen. Bij Delhaize zijn er al zeker 88 van de 108 winkels die sinds vorig jaar verzelfstandigd werden die op zondag de deuren openen. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Openen op zondag gebeurde eerder al bij de grote meerderheid van de AD- en Proxy-Delhaizes en ook de Shop&Go-winkels van Delhaize. Klanten kunnen zo bij 700 van de meer dan 800 winkels van Delhaize terecht op zondag. Het zijn de zelfstandige overnemers van de winkels van Delhaize die besluiten om ook op die dag te openen. Ook bij andere foodretailers gebeurt het: Albert Heijn en Jumbo ontvangen op zondag klanten, net als de meeste zelfstandige winkels van Carrefour, Spar, Alvo en Intermarché. Begrijpelijk, zegt Silvie Vanhout van Gondola Academy: “De levensstijl van consumenten verandert, met een toenemende vraag naar flexibiliteit en gemak. Door op zondagvoormiddag open te zijn, kunnen supermarkten inspelen op deze veranderende gewoonten en behoeften. Veel klanten hebben doordeweeks minder tijd om boodschappen te doen door werk en andere verplichtingen of hobby’s. De zondag(voormiddag) biedt hen de mogelijkheid om rustig hun boodschappen te doen, wat zorgt voor extra klantentevredenheid. De klant is dan minder prijsgevoelig, wat natuurlijk ook meegenomen is.”
Toch zijn er ook supermarktketens die het voorbeeld niet volgen, zoals Aldi, Lidl, de hypermarkten van Carrefour en Colruyt Laagste Prijzen. Eén van de nadelen van zondagsopening is dat de personeelskosten hoger liggen en dat het moeilijker is om personeel te vinden. Bovendien kijken supermarktketens die met eigen winkels werken aan tegen een verschil in loonbarema’s, wat de zondagsopening voor velen een onoverkoombaar struikelblok maakt. Toch neemt ook de druk op die retailers toe. Stefan Goethaert, CEO van Colruyt Group, gaf eerder al te kennen dat Colruyt Laagste Prijzen nadenkt of het niet op zondag moet gaan openen. “Net omdat onder meer discounters gesloten zijn op zondag kunnen andere winkels marktaandeel winnen of behouden”, zegt Silvie Vanhout. “Klanten geven op zondag meer uit, wat de omzet op zondag doet stijgen in vergelijking met andere dagen, zelfs als de winkels slechts een halve dag open zijn. Zelfstandige winkeluitbaters zeggen dat ze tegenwoordig tot 20% meer omzet draaien op zondag in vergelijking met 10 jaar geleden. De omzet op zondag kan tot 20% van de weekomzet vertegenwoordigen, volgens sommige uitbaters.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?