- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hoewel markten iets van vroeger lijken, is het beroep van marktkramer meer dan ooit populair. Het aantal marktkramers is de laatste vijf jaar ook met 40% toegenomen, blijkt uit een analyse van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen). Al zit die groei niet bij de versproducten
Het aantal marktkramers is de afgelopen vijf jaar gestegen van 5473 naar 7659. Heel wat ondernemers kiezen dus opnieuw voor een bestaan als marktkramer.
“Markten blijven voor de consument aantrekkelijk, zeker nu lokale, artisanale producten opnieuw zeer in trek zijn. Op een markt zijn diverse producten, van originele voedingswaren tot textiel, geconcentreerd en net die concentratie maakt het voor de consument aangenaam. Een markt is eigenlijk een ‘one stop shop’, maar dan in open lucht.” zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Ook het sociale aspect van het marktbezoek, en het groeiende aandeel senioren spelen een rol in zijn populariteit. Daarnaast is het statuut van marktkramer de laatste jaren verbeterd. In 2006 werd de wetgeving op de ambulante handel op een paar punten versoepeld, wat de job aantrekkelijker heeft gemaakt.
Vers: omgekeerde trendDe groei van de markten zit alleszins niet in de versafdelingen, zegt Leen Gussens van VLAM. “Wij zien helemaal het omgekeerde: het marktaandeel van de versafdeling op de openbare markten gaat de laatste vijf jaar sterk achteruit. In 2008 ging nog 4% van de bestedingen naar verse producten (vlees, vis, groenten en fruit, etc.) op de markt, maar in 2012 was dat nog maar 3,1%. De bestedingen aan fruit en groenten daalden in dezelfde periode van 9,6% naar 6,8%.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?