- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Boeken- en papierwarenketen Club lanceert een herstructureringsplan waardoor mogelijk 53 banen sneuvelen en 7 winkels moeten sluiten.
Om de felle concurrentiestrijd aan te gaan had de groep al een reeks investeringen gedaan, zoals het een eigen merk dat Club deze zomer lanceerde. Ondanks die inspanningen, heeft de keten een sociaal herstructureringsplan aangekondigd.
Aan de 314 werknemers werd via een brief meegedeeld dat de maatregelen die genomen zijn om het concurrentievermogen te versterken onvoldoende waren. Door het herstructureringsplan zouden 53 banen verdwijnen. Naakte ontslagen zijn daarbij niet onmogelijk, zegt CEO Marc Huybrechts van Distriplus, de groep boven Club.
Volgens onze collega’s van Trends-Tendances zou het bedrijf een operationeel verlies van 1,5 miljoen hebben gemaakt in 2011 en van 1,8 miljoen in 2012. Er zouden ook 7 Clubwinkels de deuren moeten sluiten.
Volgens Maud Leschevin, Managing Director van Club, leed het bedrijf onder de voortdurend stijgende kosten (huurindexatie, de stijgende energieprijzen en de stijgende loonkosten). En dat in een voortdurend veranderende omgeving: de concurrentie is niet alleen aanwezig in supermarkten en andere vrije tijdswinkels, maar is dat nu ook op het internet met de komst van tablets en e-books.
Het sociaal overleg is gepland voor volgende week.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?