Uit een recente studie in opdracht van Tetra Pak blijkt dat 75% van de Belgische consumenten bijzonder trouw is aan hun favoriete voedingsmerken, ook al vindt 60% dat deze trouw met de huidige uitdagingen minder belangrijk wordt.

Het verpakkingsbedrijf Tetra Pak gaf de opdracht om in april een studie uitvoeren bij ongeveer 1.500 Belgen. Daaruit zijn enkele belangrijke vaststellingen naar voren gekomen. Ten eerste wil 8 op de 10 mensen, nu duurzaamheid van producten en hun verpakking steeds belangrijker wordt, meer transpiratie, vooral over de oorsprong van het product en zijn ecologische engagement. Voor 60% van de deelnemers is dit streven naar duurzaamheid belangrijker dan hun loyaliteit aan een of meer merken. Deze conclusie toont aan dat merken er enorm belang bij hebben om te innoveren en milieuvriendelijker te worden. Consumenten willen ook meer transparantie om hun groeiend wantrouwen tegenover de voedingsindustrie te compenseren. “De grootste impact op het consumentenvertrouwen zou afhangen van de duidelijkheid van de informatie die op het voedsel en de verpakking ervan beschikbaar is (...) Uit verscheidene eerdere enquêtes is gebleken dat mensen duurzamere voedselkeuzes willen maken. Daarom hebben zij betrouwbare informatie nodig over de ingrediënten, hun oorsprong, veiligheid en traceerbaarheid", aldus de enquête. De verpakking zelf is ook een van de elementen die de keuze van de Belgische consument beïnvloeden. Deze laatste beschouwt glas (64,4%) en karton (46,1%) als de veiligste materialen. Daarna volgen conserven (29,1%), plastic (21,8%) en aluminium (21,4%). De overige 14,3% heeft geen absoluut vertrouwen in welk soort verpakking dan ook. Ten slotte heeft meer dan een derde van de consumenten meer vertrouwen in producten met een milieuvriendelijke en recycleerbare verpakking, wat aantoont dat 8 op de 10 Belgen kartonnen verpakkingen associëren met gezonde voeding.