iStock
Sommige merken doen bewust niet mee aan Black Friday, maar deze weigering is gewoon een logische uitbreiding van hun merkstrategie, terwijl grotere winkelketens, en vooral die van elektronicawinkels, veel te verliezen hebben als ze het momentum van Black Friday mislopen.
Heel deze week worden consumenten overspoeld met tal van promoties, met het hoogtepunt later deze week op Black Friday. Volgens Testaankoop zullen in België 11% meer mensen gebruik maken van Black Friday-aanbiedingen dan in 2023. In 2023 deed 52% van de Belgen aankopen op deze dag, waarbij ze gemiddeld 323 euro uitgaven. Zoals elk jaar adverteren de meeste merken met hun onklopbare promoties en speciale aanbiedingen voor deze dag. En zoals elk jaar vallen er een handvol merken op die tegen de stroom van deze promotiepraktijken ingaan en weigeren deel te nemen. Maar dit zijn vaak merken voor wie het missen van Black Friday geen risico is en voor wie het ook een logisch verlengstuk van hun merkstrategie is, zoals dat het geval is bij de 21 merken die zich “verenigen tegen Black Friday” onder de vlag van “Blue Friday”.
“In plaats van kortingen te geven, doneren deze merken een deel van de opbrengst aan goede doelen en verenigingen die zich inzetten voor de bescherming van het milieu, om zo hun klanten bewust te maken van een duurzamer consumptiemodel”, schrijven ze. Je hoeft alleen maar hun websites te bezoeken om te beseffen dat deze merken zich al richten op klanten die bewust bezig zijn met milieukwesties, en misschien zelfs op klanten die niet meedoen aan Black Friday. Bovendien lenen hun producten zich er ook niet voor, in tegenstelling tot andere producten zoals die in elektronicawinkels, die een enorm marktaandeel dreigen te verliezen als ze hun vrijdag een andere kleur zouden geven. Volgens big data-bedrijf Accurat registreerden de meeste elektronicamerken een toename in fysieke bezoeken ten opzichte van de voorgaande maand tijdens het Black Friday-weekend, met een gemiddelde groei van 40,82% in 2023. Hier gaat het om de ketens Exellent, Selexion, Eldi, Krëfel, Vanden Borre en tot slot aan het hoofd van dit panel, wederom MediaMarkt met de meeste geregistreerde bezoeken.
JBC sluit zich aan bij Blue Friday
Vandaag heeft een ander bekend merk, JBC, aangekondigd dat het zich aansluit bij het Blue Friday-initiatief. In voorgaande jaren heeft JBC Black Friday al vervangen door initiatieven als Flashback Friday, Warm Friday en Bring B(l)ack Friday. Dit jaar werkt JBC samen met de Belgische NGO Join For Water, die zich inzet voor de bescherming van waterrijke ecosystemen. Van 27 tot 30 november zal JBC voor elke klant die deelneemt aan het 'Bring Back-moment' - waarbij klanten te klein geworden baby- en kinderkleding van JBC kunnen inleveren - 1 euro doneren aan de NGO. Het ingezamelde geld gaat naar hun project in Burundi, dat het gezondheidscentrum in Zina van toegang tot zuiver water voorziet. JBC lanceert ook zijn Op-Nieuw dagen van 29 november tot 1 december, met een pop-up tweedehandsverkoop aan het hoofdkantoor in Houthalen. Een initiatief om winst te genereren, maar dan op een duurzamere manier.
Ondertussen zijn we ook al gewend geraakt aan enkele terugkerende anti-Black Friday-acties, zoals de Green Friday van Dille & Kamille, dat er elk jaar voor kiest om zijn winkels te sluiten, zoals CEO Hans Geels ons vertelde op Gondola Day 2023: “Wij houden Green Friday, sluiten de deuren en trekken met onze medewerkers de natuur in om vrijwilligerswerk te doen. Het omzetverlies wordt gecompenseerd door iets wat veel belangrijker is: company pride en trotse medewerkers.”