iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Meer dan 7 op de 10 Belgen shoppen online meestal bij dezelfde drie webshops voor een bepaald product. Dat blijkt uit de laatste Ipsos-enquête over online consumptie. “Eens tevreden met een bepaalde webshop wordt er nog maar weinig vergeleken met andere.”
9 op 10 Belgen tussen 18 en 70 jaar kochten het afgelopen jaar minstens éénmaal iets online. Dat blijkt uit een bevraging bij 2.000 Belgen naar hun e-commerce gedrag van Ipsos, in opdracht van handelsfederatie Comeos. De Belg is ook erg trouw als hij online koopt: wanneer hij een bepaald product online wil aankopen geeft 33% aan 1 vaste webshop te hebben, 40% shopt meestal bij een drietal verschillende webshops. “Eens tevreden met een bepaalde webshop wordt er nog maar weinig vergeleken met andere”, klinkt het in het onderzoek. “Die trouwheid kan in verband worden gebracht met het al dan niet hebben van een account op die webshops. Zo geeft 34% van de consumenten aan hun aankoop af te breken wanneer ze verplicht worden om een account aan te maken. 71% verwacht zelfs beloond te worden voor het aanmaken van een account in de vorm van korting of spaarpunten.”
Platformen, zoals bol.com en Amazon blijven enorm populair. 50% van de respondenten geeft aan meestal via een platform online te shoppen. “Niet verwonderlijk aangezien consumenten vooral op zoek zijn naar scherpe prijzen, gratis verzending, een breed aanbod en vlot prijzen willen kunnen vergelijken”, aldus het onderzoek. Misschien iets verrassender: bij minder vaak gekochte producten start de zoektocht bij 1 op 4 in de fysieke winkel. “Wanneer consumenten op zoek gaan naar een product dat ze niet regelmatig aankopen begint 23% zijn zoektocht via een zoekpagina als Google of Bing. 15% start zijn zoektocht via een platform en 11% via een webshop van een retailer. Maar, 25% gaat echter (nog altijd) naar een fysieke winkel om zijn zoektocht te starten”, besluit de studie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?