iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Op donderdag publiceerde handelsfederatie Comeos een open brief gericht aan nationale en Europese beleidsmakers. De handelsfederatie waarschuwt voor “Aziatische webshops die een gevaar vormen voor onze economie en de volksgezondheid” en doet een aantal aanbevelingen om “ de economie, de consumenten en de overgang te beschermen”.
Maar liefst 70 bedrijven, allemaal aangesloten bij Comeos, ondertekenden donderdag een open brief aan nationale en Europese beleidsmakers om de noodzaak van een gelijk speelveld voor alle handelaars op de Belgische markt hoog op de politieke agenda te plaatsen. Ze waarschuwen daarbij voor “Aziatische webshops die een gevaar vormen voor onze economie en de volksgezondheid”. “De handel digitaliseert en internationaliseert razendsnel. Dit zorgt voor opportuniteiten, zoals consumenten die wereldwijd producten kunnen aankopen aan betaalbare prijzen. Spijtig genoeg moeten we vaststellen dat er ook uitdagingen zijn, zoals producten van bepaalde Chinese platformen die niet voldoen aan de Europese productnormen, inbreuken maken op de consumentenwetgeving, milieuwetgeving, enzovoort”, klinkt het in de brief.
Volgens de vereniging blijkt uit cijfers van de douane datt er elke dag 2,5 miljoen pakjes van buiten Europa naar België worden verzonden, “waarvan er heel wat uit China komen”. “Deze pakjes zijn soms vrijgesteld van invoerrechten en kennen in dat geval vereenvoudigde douanecontroles”, merkt Comeos op. “Dit jaar zullen we uitkomen op 1 miljard pakjes, dubbel zoveel als vorig jaar. Slechts 0,005% van deze pakjes kan gecontroleerd worden, terwijl andere retailers wekelijks tot dagelijks gecontroleerd worden.” De federatie wijst erop dat volgens cijfers van de inspectiediensten “1 op 3 producten van sommige platformen voldoet niet aan de Europese CE-normen, wat een bedreiging vormt voor de gezondheid”. Na Nederland is België het tweede grootste importland van Europa voor e-commercepakjes.
“Ter bescherming van onder meer het Belgisch economisch weefsel, de Belgische consument en de nodige transitie inzake duurzaamheid, stellen wij een aantal aanbevelingen voor”, klinkt het in de brief. Daaronder vallen de verbetering en vereenvoudiging van de douanecontroles door gebruik te maken van datamining, artificiële intelligentie en andere technologische innovaties; het controleren van fysieke én digitale handelaars op basis van risicoanalyse “om zo de eerlijke concurrentie te blijven waarborgen”; het heffen van invoerrechten op pakketten onder de 150 euro; de verbetering van gegevensuitwisseling tussen lidstaten en de implementatie van een Digital Product Passport; en tot slot de strikte handhaving van de Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA), die grote techbedrijven moeten omkaderen en de rechten van consumenten en verkopers op digitale platformen beschermen. “Het is belangrijk dat bedrijven die Europese regels negeren, zoals de CE-normen, niet kunnen profiteren van een oneerlijke concurrentiepositie”, concludeert Comeos. “Als er niets verandert, zullen er banen blijven verdwijnen door oneerlijke concurrentie (-4.443 jobs in de non-food handel sinds 2019) en wordt onze handel ernstige schade toegebracht.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?