97% van de millennials eet niet genoeg groenten. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, vindt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Daarom lanceert de organisatie ‘Vegetables are the new sneakers’, een 100% online campagne die jongeren aanmoedigt meer groenten te eten.

Volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven kunnen consumenten dagelijks best 200 g groenten eten bij de warme maaltijd, aangevuld met een portie rauwkost of groentesoep bij de lunch. Uit cijfers van VLAM (2018) blijkt echter dat maar liefst 45% van de alleenwonende 18- tot 30-jarigen niet elke dag verse groenten eet. Nochtans vinden millennials groenten lekker én gezond. Het probleem ontstaat wanneer jongeren alleen gaan wonen, zelf naar de winkel gaan en na een lange werkdag ook nog eens zelf koken. In die periode ontwikkelen ze hun eigen voedingspatroon. En dat blijkt te weinig groenten te bevatten, aldus VLAM.

Dringend tijd dus om daar iets aan te doen. Met de campagne ‘Vegetables are the new sneakers’ wil VLAM millennials aanmoedigen om vaker te kiezen voor groenten.  Zoals sneakers vandaag de dag een way of life geworden zijn, zo passen groenten ook in elke levensstijl, klinkt het bij VLAM. “We gaan jongeren niet vertellen dat ze meer groenten moeten eten of dat ze gezonder moeten leven. Laten we hun to-dolijst niet nog langer maken. We tonen dat koken met groenten niet veel tijd in beslag hoeft te nemen, dat er simpele trucjes bestaan om het allemaal wat sneller te laten gaan. Kortom: groenten zijn net zo gemakkelijk, lekker én funky als de sneakers die je dagelijks draagt”, verduidelijkt Thaïs Mees, projectcoördinator Groenten en Fruit bij VLAM.

Online campagne

VLAM wilt de millennials bereiken in hun eigen habitat en dat doet de organisatie door zich 100% te focussen op online media. 75% van de Vlaamse millennials, tussen 20 en 29 jaar, kijkt dagelijks namelijk online video’s. Concreet is de organisatie van plan om 21 korte video’s te lanceren op verschillende digitale platformen zoals YouTube, Snapchat, Instagram, Vice en Spotify zal tonen. Ofwel dé kanalen waarop jongeren vandaag voornamelijk actief zijn. De campagne, die kadert in een informatie- en promotieprogramma met Europese financiering en 3 jaar loopt, wordt daarbij heel gericht getarget. Alleen 20- tot 30-jarigen zullen de filmpjes te zien krijgen.

De video’s bieden een antwoord op verschillende drempels die millennials tegenhouden om vaker te kiezen voor groenten. Het gaat hierbij onder meer om tijdsgebrek, weinig culinaire inspiratie en gebrek aan kennis over groenten.

“Met de campagne wil VLAM jongeren inspireren zonder belerend over te komen. In heel korte filmpjes tonen we bijvoorbeeld hoe je snel, maar toch gezond kan koken in de microgolfoven, welke verschillende gerechten je met bloemkool kan maken: van bloemkoolrijst, soep, gegrild in de oven tot bloemkoolpizza. Of hoe je met behulp van een blender een heerlijke groentedip kan toveren. Wie getriggerd is om de recepten uit de filmpjes zelf te maken, kan alle recepten online vinden op https://vegetablesarethenewsneakers.eu/”, reageert VLAM.