Onder impuls van trends en nieuwe voedingsgewoonten weet de afdeling etnische producten zich te vernieuwen en telkens weer een ander publiek aan te trekken. Aziatische producten zijn nog altijd het populairst, maar ook tex-mex lijkt de wind in de zeilen te hebben. 

Een pokébowl zal natuurlijk nooit onze traditionele steak met frieten vervangen, maar etnische producten lijken het toch helemaal te maken. Om maar één voorbeeld te geven: sojasaus is tegenwoordig zo geliefd bij een groot deel van de Belgen, dat ze nu bij ons ook te koop is in verpakkingen van 1 liter! “We hebben dat formaat inderdaad onlangs ingevoerd onder het merk Kikkoman, omdat sojasaus intussen ingebakken zit in de eetgewoonten van de Belgen”, vertelt Hanne Peeters, brandmanager bij Products and Brands Group (P&B Group), die de Kikkoman-sauzen op de markt brengt. “We hebben het aanbod trouwens ook uitgebreid, met onder meer Panko-paneermeel, Teriyaki-saus en Poké-saus.” Ook de tex-mexafdeling lijkt steeds populairder te worden. “Volgens een enquête die we onlangs hebben uitgevoerd, bereidt 60% van de Belgische gezinnen die thuis koken minstens één keer per maand een tex-mexmaaltijd”, vervolgt Hanne Peeters. Er lijken zich inderdaad bepaalde trends af te tekenen, maar exacte cijfers zijn moeilijk te geven. Dat komt doordat de afdeling etnische producten het typische kenmerk heeft te evolueren afhankelijk van modes, en dus regelmatig producten ziet verschijnen en verdwijnen. Begin 2024 breidde Colruyt bijvoorbeeld zijn aanbod uit met 35 referenties. “De klanten zijn bereid wat meer te experimenteren met specifieke keukens, vooral omdat ze bijvoorbeeld op vakantie hebben kennisgemaakt met andere smaken, die ze daarna bij hun thuis willen uitproberen”, beschrijft Océane Trombetta, woordvoerster van Colruyt Group. Bij Carrefour wijzen ze erop dat “de vraag naar Aziatische en Amerikaanse producten toeneemt, met bijzondere belangstelling voor Japanse en Koreaanse voedingsmiddelen. Er zijn ook steeds meer vegetarische opties, die vooral geïnspireerd zijn door de Libanese en de Midden-Oosterse keuken”.