- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Voor het eerst zijn vandaag 1.000 palletten met kratten Jupiler-bier per trein vervoerd tussen de site van AB InBev in Jupille, nabij Luik, en Ninove, waar Delhaize zijn distributiecentrum voor FMCG heeft. Dit was een test om te kijken of het mogelijk is om een vervoer per spoor over een zeer korte afstand in te zetten. Als de test lukt, kunnen 5.000 trucks per jaar van de weg gehaald worden.
Het transport over korte afstanden per trein is nagenoeg verdwenen door de concurrentie van de vrachtwagen. Die is niet alleen veel sneller en veel flexibeler, maar ook goedkoper. Toch zijn er steeds meer bedrijven die belangstelling tonen voor deze transportmodus. Daarbij zijn hun belangrijkste bekommernissen de vermindering van de CO2-emissies en van de congestie.
Twee van deze bedrijven zijn Delhaize en AB InBev. Onder impuls van de POM Oost-Vlaanderen hebben deze twee een unieke samenwerking opgezet, samen met spoorvervoerder Lineas (het voormalige B Logistics) en wegvervoer Remitrans uit Ninove, die over een spooraansluiting beschikt op geen 500 meter van het distributiecentrum van Delhaize.
Vandaag is een eerste test gerealiseerd. Er volgen nog proeftrajecten tussen Jupille en Ninove om verschillende types wagons en verschillende laadmanieren te testen. Als ze positief zijn, zullen drie treinen per week rijden. A rato van 1.000 palletten per trein, zijn dat telkens 40 vrachtwagens die van de weg gehaald worden.
Volgens Luc D’Hondt, de drijvende kracht bij Delhaize achter meer duurzaam vervoer, staat de treinverbinding voor iedereen open. “Dit is het unieke van deze horizontale samenwerking: iedereen kan deelnemen. Niet alleen andere leveranciers, maar ook andere retailers. Een nieuwe geest waait door retail-land. Alles wat de klant in de winkel niet ziet, komt in aanmerking voor samenwerking”.
“Het spoorvervoer is vooral goed als er veel volumes zijn. Hoe meer wagens we kunnen vullen en hoe meer wij aan de trein kunnen hangen, hoe beter het is voor alle partners”, legt Gert Pauwels, CEO van Lineas uit. Net als D’Hondt benadrukt hij dat andere partijen die goederen vervoeren tussen de omgeving van Luik en die van Ninove, in deze verbinding geïnteresseerd kunnen zijn.
Volgens Danny Vanrijkel, projectmanager business development bij de POM OostVlaanderen, zijn er al meerdere potentiële partners geïdentificeerd. “Wij zouden graag het project opentrekken en zullen gesprekken voeren met bedrijven als Colruyt, Spadel of Refresco. Deze laatste is een producent van limonades voor private labels die in Ninove gevestigd is, wat interessant kan zijn om de heen en weer ritten van de treinen meer in evenwicht te houden”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?