Tony's Chocolonely
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tony's Chocolonely
De Familie De Spoelberch krijgt van de Nederlandse mededingingsautoriteit de toestemming om via investeringsmaatschappij Verlinvest een meerderheidsbelang te nemen in Tony’s Chocolonely, producent van ethische chocolade.
Twee weken geleden werd al bekend dat familie De Spoelberch met een kapitaalronde van 20 miljoen euro haar belang in de Nederlandse ethische chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely zou uitbreiden van 43,1% naar 55,9% van de aandelen. Verlinvest, de investeringsmaatschappij van de familie, had eerder al net de helft (50,1%) van de stemrechten bij de chocoladeproducent in handen, dat wordt nu 64,2%. De transactie diende wel nog goedgekeurd te worden door de Nederlandse mededingingsautoriteit, wat nu gebeurde. “Verlinvest mag uitsluitende zeggenschap verkrijgen over Tony’s Chocolonely”, zegt de Autoriteit Consumenten & Markt in een mededeling. “Er is geen reden om aan te nemen dat de voorgenomen concentratie de daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan op significantie wijze zal belemmeren.” Tony’s Chocolonely wil met de kapitaalsverhoging zijn internationale groei versnellen. “Ik ben heel blij dat we deze extra investering hebben weten te verkrijgen van onze bestaande aandeelhouders, waarvan we weten dat ze onze missie voor de lange termijn ondersteunen”, aldus Douglas Lamont, CEO van Tony’s Chocolonely. “Met deze investering, onze bestuursstructuur, en de onlangs geïntroduceerde 'Mission Lock’, blijven we volledig gefocust op het bereiken van onze missie om een einde te maken aan uitbuiting in de cacao industrie.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?