- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bierreus AB InBev heeft alweer een Belgische biermerk overgenomen: het Waalse biobier Ginette. Hiermee doet AB InBev zijn intrede op de biologische biermarkt.
Ginette werd in 2009 gelanceerd door vier Waalse ondernemers als een witbier. Ondertussen zijn er vier verschillende Ginette-varianten op de markt (wit, blond, fruit, tripel). Het merk heeft wel geen eigen brouwerij. De bieren worden gebrouwen bij de Henegouwse brouwerij La Binchoise. Omdat de vraag naar biobier zo groot werd, drong de keuze voor de bouw van een eigen brouwerij of voor een partnerschap zich op. Volgens mede-oprichter Didier Hamoir was AB InBev daarbij een logische keuze.
AB InBev wil met de overname inspelen op de groeiende vraag naar biologische bieren. Hamoir zegt dan weer via AB InBev het bioverhaal bij een groter publiek aan de man te willen brengen. Hij zal samen met de drie andere mede-oprichters ook drie biobars openen in 2017.
De productie van Ginette blijft voorlopig in Binche, al wordt de capaciteit er opgetrokken tot het maximum (3.000 hectoliter) in 2017. Waar het bier daarna gebrouwen zal worden is nog niet duidelijk.
AB InBev verraste vorige maand al door de kleine brouwerij Bosteels, bekend van Kwak en Tripel Karmeliet, over te nemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?