Action
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Action
Action zet zijn groei verder: de netto-omzet steeg in 2022 met 30% tot 8,9 miljard euro en de winst klom tot 1,2 miljard euro. Daarnaast verbeterde het bedrijf zijn productkwaliteit en duurzaamheid, zo blijkt uit de Action Update die vandaag is gepubliceerd.
Action heeft een sterk jaar achter de rug. Zijn omzet steeg in 2022 met 30% naar 8,9 miljard euro. Daarnaast klom het resulterende brutobedrijfsresultaat tot 1,2 miljard euro. Dat de omzet groeide is te danken aan het openen van nieuwe winkels (280 vorig jaar), een hogere bezoekfrequentie, het wegvallen van de coronamaatregelen en een hoger aankoopbedrag per bezoek. Het afgelopen jaar boorde de low-end retailer ook een nieuwe markt aan: Spanje. Dat brengt het totaal aantal landen waarin het bedrijf actief is op 10, waar het in totaal zo'n 2.263 Action-winkels heeft. In maart 2023 opende de keten trouwens zijn eerste winkel Slowakije, het elfde land.
“We zien dat de vraag naar discount overal groot is", reageert Action-CEO Hajir Hajji. "Onze klanten bezoeken Action zowel voor dagelijkse producten (schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorgingsartikelen als toiletpapier en maandverband) als voor bijvoorbeeld kleding of doe-het-zelfartikelen. Afgelopen jaar waren met name producten die inspelen op hoge energieprijzen (plaids en dekens, kaarsen) populair. Tegelijkertijd laten al onze productcategorieën groei zien.”
Action verbeterde ook zijn productkwaliteit en duurzaamheid zoals blijkt uit de Action Update over het afgelopen jaar die vandaag is gepubliceerd. “Action werkt vanuit de overtuiging dat het mogelijk is om klanten producten aan te bieden die de laagste prijs hebben én duurzaam kunnen zijn", vervolgt de CEO. "We zijn er nog lang niet, maar maken stappen. Zo verminderden we in 2022 onze eigen CO2-emissies (scope-1 en -2) met 40%. Naarmate we meer voortgang boeken, scherpen we onze doelstellingen aan. Zo is de datum vervroegd waarop 100% van ons hout en katoen duurzaam moet zijn ingekocht, naar 2023 voor katoen en 2024 voor hout.”
Op het vlak van productduurzaamheid heeft Action voor alle productcategorieën circulariteitsprogramma’s vastgesteld om samenstelling, gebruik en levensduur verder te verbeteren. Daarnaast realiseerde Action voortgang op het gebied van bedrijfsduurzaamheid. "Meer dan 1.900 Action-winkels hebben geen gasaansluiting. 95% van de winkels heeft energiebesparende LED-verlichting. De resterende winkels worden voor eind 2024 van het gas afgehaald. Vorig jaar werd gemiddeld 10% energie bespaard per vierkante meter winkeloppervlakte", klinkt het bij de keten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?