Adidas
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Adidas
Prêt-à-portergigant Adidas zet zich schrap voor een verlies van 1,2 miljard euro aan inkomsten dit jaar. Door de stopzetting van hun samenwerking met rapper en modeontwerper Kanye West rekent het Duitse sportmerk op een operationeel verlies van 700 miljoen euro als het haar voorraden niet kan verkopen.
In oktober 2022 liet Adidas weten dat het niet meer met Kanye West, ook gekend als Ye, wilde werken door antisemitische uitspraken die de Amerikaan had gedeeld op sociale media. De Yeezy-lijn die ze samen lanceerden in 2013 is naar schatting goed voor zo’n 8 procent van de totale omzet van het sportmerk.
Adidas moet nu beslissen of het de Yeezys zal rebranden en de geproduceerde schoenen in andere bestaande lijnen zal gebruiken. Als de voorraden onverkocht blijven kan het verlies oplopen tot 700 miljoen euro. Ook de inkomsten worden in dat geval verwacht met 1,2 miljard euro te kelderen en op de beurs zijn de aandelen van het bedrijf met 10% gezakt.
“De cijfers spreken voor zich,” zegt Bjørn Gulden, CEO van Adidas. “We presteren momenteel niet zoals we zouden moeten.” Hij beschouwt 2023 als een overgangsjaar om de basis te leggen zodat het bedrijf weer groeiend en winstgevend kan worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?