Les Mousquetaires
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Les Mousquetaires
Agromousquetaires, de agro-industriële tak van de groep Les Mousquetaires (Intermarché, Bricorama, enz.), die dit jaar zijn 50e verjaardag viert, gaat 500 miljoen euro investeren in zijn uitbreiding en “heroriëntatie” op “rauwe producten” en “plantaardige producten”.
Veel topmanagers van de groep Les Mousquetaires en haar dochterondernemingen, onder leiding van Intermarché, waren maandag in Finistère, op de vleeswarenfabriek Monique Ranou in Saint-Evarzec, om de 50e verjaardag te vieren van Agromousquetaires, de industriële divisie van de groep. Thierry Cotillard, voorzitter van Les Mousquetaires, legt in het persdossier ter gelegenheid van deze verjaardag uit: “Agromousquetaires is veel meer dan een groep productie-eenheden. Het is een echt efficiënt, wendbaar en innovatief industrieel ecosysteem (...) Ons model “Producenten & Winkeliers” is uniek. Het is gebaseerd op een krachtige synergie tussen onze 15.000 landbouwpartners en onze retailers, waardoor we onze klanten traceerbare producten van hoge kwaliteit tegen de beste prijs kunnen garanderen. Deze nauwe samenwerking in de hele waardeketen is onze kracht, ons DNA (...) In deze tijden van inflatie is het mogelijk om een inspanning te leveren op het vlak van prijs en toch de kwaliteit te behouden dankzij onze 56 fabrieken, waarvan 80% van de productie bestemd is voor onze huismerken". De bekendste huismerken van de groep zijn Monique Ranou vleeswaren, Jean Rozé vleeswaren, Pâturages zuivelproducten en Paquito producten op basis van fruit.
Na de recente overname van 294 Casino-winkels en de inkoopalliantie met Auchan zal Agromousquetaires een volumestijging van 35-40% moeten verwerken, waardoor de jaaromzet van de industriële divisie binnen vijf jaar naar 6 miljard euro moet stijgen, vertelde Thierry Cotillard aan de Franse media LSA. In 2023 bedroeg de omzet van de divisie 4,7 miljard euro. “We willen ons opnieuw richten op rauwe producten en groenten”, voegde de voorzitter van Les Mousquetaires eraan toe. Tussen de geplande verhoging van de productievolumes en deze “heroriëntatie” van de activiteiten is al een investering van 500 miljoen euro over 5 jaar gepland. In België gaat Les Mousquetaires ook vooruit, in navolging van zijn keten Intermarché. Afgelopen februari meldde Intermarché een omzetstijging van 103% na de overname van 83 supermarkten van Mestdagh. Er moet worden opgemerkt dat de volledige integratie van Mestdagh op 4 november zou moeten zijn afgerond, met de overname van het centrum en het magazijn van Gosselies. In totaal boekte Les Mousquetaires vorig jaar een omzet van €52,9 miljard, een stijging van 10%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?