Ahold Delhaize verliest in VS en trappelt ter plaatse in België
- Omzet in België stagneert, groeit in Nederland
- Groep beperkt de schade na stakingen in de VS
De stakingen in de VS breken Ahold Delhaize zuur op: de onrust bij zijn grootste winkel Stop & Shop kost een flink deel van de winst, zo blijkt uit het kwartaalverslag van de holding. In ons land stagneert de omzet, in Nederland is er wel groei.
Op groepsniveau boekte Ahold Delhaize afgelopen kwartaal een omzet van 16,3 miljard euro, een stijging met 1,5%. De onderliggende operationele marge daalde wel tot 3,6%, terwijl de onderliggende bedrijfswinst met 11,3% naar beneden ging en 594 miljoen euro bedroeg. Dat was min of meer verwacht. In de VS ging de vergelijkbare omzet met slechts 0,2% vooruit, door een 11 dagen durende staking bij Stop & Shop, de grootste Amerikaanse keten van de groep. Bij de vorige kwartaalcijfers gaf de groep al aan dat de staking niet zonder gevolgen zou blijven voor de winstcijfers. De impact van die staking werd deels gecompenseerd door sterke prestaties bij de andere ketens, vooral dan Food Lion, verklaart CEO Frans Muller. Hij voorziet geen belangrijke impact meer op de cijfers van de tweede helft van het jaar. De online verkoop in de VS steeg met meer dan 14%.
De omzet van de Belgische winkels van de groep blijft stabiel op 1,286 miljard euro, een cijfer waarbij geen opsplitsing voor Albert Heijn en Delhaize wordt gegeven. In België had de holding het geluk dat Pasen dit jaar plaats vond in het tweede kwartaal. Mensen kopen in de periode paaseitjes en ingrediënten voor een paasmaaltijd, wat een positief effect heeft op de omzet. Zonder dat effect zou de omzet met 1% gedaald zijn. De winst gaat wel omhoog, van 2,7 naar 2,9%, omdat Delhaize de kosten onder controle hield. De onlineverkopen van Delhaize stegen met 16,2% tot 14 miljoen euro. Offline doen vooral de proximiteitswinkels Proxy Delhaize en Shop & Go het goed. Er staan meer winkelopeningen gepland in de tweede jaarhelft.
In thuisland Nederland zit er wel nog rek in voor de Ahold Delhaize groep: daar steeg de omzet van Albert Heijn en de webwinkel Bol.com met 4,2 procent naar 3,7 miljard euro. De winstmarge daalde dan weer van 5,5 naar 5,2 procent, een gevolg van investeringen in het nieuwe versconcept van Albert Heijn en in e-commerce. Zonder bol.com zou de marge 5,8% bedragen, maar de marge bij de webwinkel verbetert wel. Bol.com liet een groei van 37,5% van zijn omzetcijfer zien. In Centraal- en Zuid-Oost-Europa noteert Ahold Delhaize een omzetcijfer van 1,567 miljard euro, een stijging van 3,5%. Die resultaten worden gestuwd
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?