- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bol.com heeft sinds begin dit jaar 3000 nieuwe verkooppartners aangetrokken, die het assortiment verrijkten met 1,3 miljoen nieuwe producten. Deze ‘merchants’ leverden de grootste bijdrage tot forse omzetstijging van de webwinkel. Zij zijn nu goed voor ongeveer 50% van zijn verkoop.
Uit de kwartaalcijfers van Ahold-Delhaize en de toelichting van de cijfers blijkt dat de totale onlineverkopen (Net consumer online sales) van de groep het afgelopen kwartaal met 31% stegen tot 1,03 miljard euro (tegenover een totale groepsomzet van 16,3 miljard euro). In Nederland groeide de online verkoop met 34,4%, grotendeels dankzij bol.com die zijn omzet met 37,5 % zag stijgen.
De grootste stuwer van de omzetgroei bij bol.com zijn de verkooppartners. Hun verkoop steeg sinds het begin van dit jaar al met 60%. Het kwartaalverslag vermeldt de omzet van bol.com niet, noch die van de partners. Ook vermeldt het geen winst of verlies. Wel kan men lezen dat de marges verbeterden.
In België blijft de onlineverkoop zeer bescheiden: die groeide met 16,2% van 12 tot 14 miljoen euro. In de VS was online goed voor 221 miljoen euro omzet, of 14,4% meer dan een jaar eerder (aan constante wisselkoers). Zonder de staking bij Stop & Shop was de omzetgroei 18%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?