iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Albert Heijn pakt opnieuw uit met een promotiestunt: 1 product kopen, 5 gratis erbovenop. Het combineert de actie met andere producten waarvoor het 1+1, 1+2, 1+3 en 1+4 gratis aanbiedt. De promotie roept om verschillende redenen vragen op.
Albert Heijn pakt opnieuw uit met een opmerkelijke promotie, waarbij klanten bij aankoop van een bepaald product 5 andere producten krijgen. Bij een potje smeersalade krijgen klanten 5 broodjes, bij een airfryer 5 gratis zakken bitterballen. Albert Heijn combineert de actie met een 1+1, 1+2, 1+3 en 1+4 voor andere producten. Zo komt er bij een potje hazelnootpasta twee tijgerbroden en bij 1 fles Dettol 3 gratis flessen allesreiniger. Albert Heijn kreeg in het verleden al veel (media-)aandacht, iets waar het vooral lijkt op aan te sturen met dit soort acties. Bij klanten kwamen er in het verleden klachten dat bij soortgelijke promoties al snel uitverkocht zijn. De acties zouden in de eerste plaats bedoeld zijn om het imago van de Nederlandse supermarktketen in de verf te zetten. Dat is ook wat Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, denkt: “De gratis media-aandacht en reclame is voor hen veel meer waard dan de kosten van enkele gratis producten. Ze balanceren op het randje van wat mag en niet mag in Vlaanderen op het vlak van promoties, maar het is heel onwaarschijnlijk dat een politicus hen zal terugfluiten. De bedoeling van dit soort acties is hun marktaandeel vergroten.”
In het verleden werd Albert Heijn wel al teruggefloten bij bepaalde promotiecampagnes. Ook vandaag zal de economische inspectie wellicht kijken of de supermarktketen niet verkoopt met verlies, wat verboden is in ons land, maar het lijkt uitgesloten dat Albert Heijn niet vooraf heel goed bekeken heeft wat kan en niet kan en hoe het de actie kan verantwoorden. De actie roept ook vragen op omdat de marges in de retail- en voedingssector al heel krap zijn door de hoge energie- en grondstoffenprijzen. Met dit soort acties vergroot de Nederlandse retailer de druk op een markt die het al heel moeilijk heeft. Hetzelfde geldt voor de landbouwsector en andere leveranciers, die hun marges in de huidige omstandigheden nog meer zien krimpen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?