Aldi Nord vermindert zijn prijzen ... en zijn assortiment
iStock
De Duitse discounter Aldi Nord gaat zijn prijzen verlagen, meldden verschillende Duitse media. Niet alleen de prijzen worden ingeperkt, de retailer is ook van plan om de omvang van zijn assortiment te verkleinen, evenals de grootte van zijn winkels.
Aldi Nord heeft zopas aangekondigd dat het prijsverlagingen gaat doorvoeren als gevolg van lagere bedrijfskosten door de herstructurering van logistiek, inkoop en IT-infrastructuur. Dat meldt Lebensmittel Zeitung. Er zijn echter nog twee andere nieuwtjes waar klanten misschien minder blij mee zullen zijn, voegt het Duitse magazine toe, namelijk een herstructurering van het aanbod in de vorm van een verkleining van het assortiment en de grootte van de winkels. Net als Aldi Süd is Aldi Nord van plan om in de toekomst nog maar maximaal 1.800 producten aan te bieden. Deze assortimentsvermindering zal vooral ten koste gaan van de A-merken, aangezien de discounter zijn huismerkenassortiment wil uitbreiden. En wat de winkelgrootte betreft, zullen de nieuwe Aldi Nord-winkels naar verwachting voortaan nog maximaal 1.000 m² groot zijn, vergeleken met ongeveer 1.200 m² op dit moment.
Deze terugkeer naar de oorsprong van de discounter, met een hernieuwde focus op prijs, is mogelijk gemaakt door de goede resultaten van vorig jaar, aldus Lebensmittel Zeitung. In 2023 steeg de omzet van Aldi Nord met 7,5% tot 29 miljard euro, voornamelijk dankzij de internationale expansie (bijna 100 nieuwe winkelopeningen). Daarnaast won de retailer marktaandeel en boekte het een positieve EBIT in alle landen waar het actief is, vooral omdat het in de loop van vorig jaar zijn verlieslatende activiteiten in Denemarken sloot.
Welke impact zal dit hebben in België?
Welke impact deze koerswijziging zal hebben op de Belgische winkels van Aldi is voorlopig nog niet bekend. Al moet er worden opgemerkt dat een assortiment van 1.800 artikelen al de bovengrens is van wat de discounter in België aanbiedt. Aan de andere kant hebben de Belgische winkels, met uitzondering van de nieuwe stadswinkels, over het algemeen een oppervlakte die veel groter is dan de 1.000 m² die de nieuwe standaard van de Duitse retailer moet worden. Bovendien is de geleidelijke verdwijning van A-merken nogal verrassend, aangezien deze duidelijk erg populair zijn, ondanks het feit dat ze nauwelijks 5% van het Belgische Aldi-assortiment vertegenwoordigen.
Begin dit jaar kondigde Aldi Nord al zijn beslissing aan om zijn internationale inkoopstructuur te reorganiseren, met als doel een assortiment dat tot 80% uit internationale producten bestaat, vergeleken met 50-70% nu, afhankelijk van de categorie. En in september 2023 kondigde de keten zijn voornemen aan om het aantal huismerken terug te brengen van de huidige 160 naar 55 over een paar jaar. In het kader van deze vereenvoudiging is Aldi al begonnen met de geleidelijke uitrol van zijn nieuwe plantaardige assortiment 'My Vay' in ons land.
"We hebben de prijs van meer dan 500 producten verlaagd sinds het begin van het jaar"
Aan de andere kant zou het besluit van het Duitse moederbedrijf om in de toekomst over te stappen op kleinere winkels hier wel eens belangrijker kunnen blijken dan op de thuismarkt van Aldi. In ons land, waar de keten zo'n 440 vestigingen heeft, hebben de verkooppunten van de discounter over het algemeen een oppervlakte die veel groter is dan de 1.000 m² die de nieuwe standaard van de keten moet worden, met uitzondering van de nieuwe stadswinkels natuurlijk. Maar als we Jason Sevestre mogen geloven, ligt de focus voorlopig niet op een mogelijke toekomstige verkleining van het verkoopoppervlak: "Op dit moment ligt de nadruk op het moderniseren van onze winkels, waar verse producten centraal staan". Tot slot, met betrekking tot de prijsverlagingen die door de Duitse tak zijn aangekondigd, wijst het hoofd communicatie van de Belgische dochteronderneming er vooral op dat deze in lijn zijn met de filosofie van de discounter. "Voor Aldi België is het altijd heel duidelijk geweest: we verlagen onze prijzen zodra we kunnen. Sinds het begin van dit jaar hebben we de prijzen van meer dan 500 producten verlaagd, wat betekent dat meer dan 500 producten vandaag goedkoper zijn dan op 1 januari. Dit is altijd onze filosofie geweest en dat zal de komende tijd niet veranderen. "Onze modernisering en digitalisering hebben nu al een positief effect op onze dagelijkse activiteiten. Dit zorgt ervoor dat we in de toekomst meer mogelijkheden creëren om onze kosten nog verder te verlagen en te investeren in nog lagere prijzen voor onze klanten."