Een kwart van de 400 Chinese RT-hypermarkten zijn op amper enkele maanden omgevormd volgens de principes van New Retail van Alibaba. Dat is een mix van online en offline winkelen, met de nadruk op superverse producten. Tegen het eind van het jaar volgen de 300 andere winkels van RT.

De principes van New Retail zijn door Jack Ma, de topman van e-commerce gigant Alibaba in 2015 uitgetekend. Hij stampte een supermarktenketen – Hema – uit de grond waar men met een speciale app winkelt en afrekent met Alipay, het betalingssysteem van Ant Financial… dat ook aan Alibaba gelinkt is. Enkel met die app kan men in de winkel fysiek shoppen, maar men kan ook in de winkel een virtueel winkelwagentje vullen, of thuis of elders online winkelen. De supermarkt dient als fulfilment center en de bestellingen worden binnen een straal van 3 kilometer in minder dan 60 minuten thuis geleverd.

De eerste Hema ging begin 2016 open en sindsdien gaat het snel: er zijn nu al maar liefst 46 supermarkten van gemiddeld 10.000 m² in 13 steden. Dit jaar volgen er nog enkele tientallen openingen.

Samenwerking

Alibaba verwierf eind vorig jaar 36% van Sun Art Retail Group voor 2,9 miljard dollar. Daarin heeft de Franse groep Auchan een participatie van ongeveer dezelfde grootte. Die groep bezit RT-Mart en de hypermarkten van Auchan in China. Een onderdeel van de overeenkomst was dat Alibaba zijn New Retail-technologie en -inzichten zou delen om ook die winkels te digitaliseren en het voorraadbeheer en de efficiëntie te versnellen.

Voor RT en Auchan biedt de overeenkomst een unieke mogelijkheid om de 400 winkels aan een hoog tempo te upgraden. Net als in de Hema-winkels gebruikt de klant een app om de aangekochte producten te scannen en in zijn winkelwagentje te leggen. Hij kan de producten ook scannen (of thuis in de app kiezen) om thuis te laten leveren. In dat geval verzamelen winkelbediendes de boodschappen in speciale zakken die, eens gevuld, via een transportband aan het plafond naar een aparte verpakkings- en verzendingsruimte worden gebracht.

Daily Fresh

Andere eigenschappen van de samenwerking is de nadruk op superverse producten (in het Daily Fresh-programma van Hema verdwijnen ze na een dag uit de rekken) of nog de mogelijkheid om aangekochte etenswaren ter plekke te laten koken of voorbereiden.

De samenwerking tussen Hema en RT gaat ook over zaken die de consument niet ziet. Zo worden data over het koopgedrag van consumenten gedeeld, worden aankopen gebundeld (wat ook Daily Fresh ten goede komt), worden inzichten over supply chain management gedeeld, enzovoort.