- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
CVS Caremark, de tweede grootste drogisterijketen in de Verenigde Staten, heeft beslist om volledig te stoppen met de verkoop van tabaksproducten in zijn winkels. Het aanbieden van sigaretten is “inconsistent” met het doel van CVS om een betere gezondheid te promoten.
Enerzijds medicijnen verkopen en anderzijds sigaretten, die elk jaar 480.000 doden eist in de VS, is dan ook discutabel. Vanaf 1 oktober 2014 haalt de keten daarom alle tabaksproducten uit de rekken van zijn 7.600 winkels. Het is de eerste grote Amerikaanse drogist die deze stap zet, naar eigen zeggen “voor de gezondheid van zijn patiënten en klanten”. Een gedurfde zet, als je weet dat de tabaksverkoop bij CVS goed is voor 1,5 miljard omzet op jaarbasis.
President Obama noemde de maatregel “een krachtig voorbeeld”, maar of andere ketens CVS zullen volgen is nog maar de vraag. De tabaksverkoop blijft immers een belangrijke bron van inkomsten voor verschillende soorten winkels, ook bij ons.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?