- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bakker.com, het grootste Europese postorderbedrijf in tuinartikelen, werd vrijdag failliet verklaard door de rechtbank in Den Haag. De directie wil zo snel mogelijk het faillissement van de overige Nederlandse vennootschappen aanvragen, meldt curator Emile ten Berge.
Het faillissement van Baker.com komt niet geheel onverwacht. Het Nederlandse bedrijf onderging namelijk al jaren een transitie van postorderbedrijf naar e-commerce organisatie, maar die verliep niet zo vlot. Het bedrijf zit al sinds 2016 in slechte papieren en zocht daarom al maanden naar een mogelijke partner maar die pogingen mislukten. Vorige week week was er echter even een sprankeltje hoop te bekennen. De rechtbank van Den Haag had Bakker.com namelijk twee maanden uitstel van betaling gegeven, zodat het bedrijf nieuwe verkoopsgesprekken kon gaan voeren met geïnteresseerde partijen. “We gaan vandaag nog met de bewindvoerder, de bank en mogelijke kopers in gesprek. Het is een complexe zaak, maar ik zie nog wel perspectief. Het is te repareren”, vertelde Herman Hovestadt, interim-directeur van Bakker.com vorige week aan het Financieele Dagblad.
Momenteel onderzoekt de curator samen met de bank de mogelijkheden voor een doorstart van de commerciële activiteiten van Bakker.com. Verschillende geïnteresseerden partijen hebben zich inmiddels bij de curator gemeld en dat aantal zal wellicht nog oplopen, aldus ten Berge. Tijdens de komende week zal de curator gesprekken voeren met geïnteresseerde partijen. Het aantal geïnteresseerden en de inhoud van de gesprekken zal pas na de onderhandelingen vrijgegeven worden.
Volgens Chris Van Wesemael, non-food retail expert bij Gondola, is het faillissement van Bakker.com een spijtige zaak. “Bakker.com was ook in België een 'instituut' vooral in de tijd van postorderverkoop. Het is toch opmerkelijk dat alweer een oud-postorderverkoper de deuren moet sluiten. Nochtans hadden zij alles in handen om ook op vlak van e-commerce te scoren. Logistiek is hier namelijk key, en net dat luik van de business hadden ze al helemaal voor elkaar. Toch lieten ze zich de kaas van het brood eten door de pure players”, aldus de non-food retail expert.
Bakker.com heeft vestigingen in 21 landen en biedt werk aan zo’n 600 medewerkers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?