- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
BeCommerce heeft nu ook een trustmark voor B2B-webshops. Hiermee kunnen B2B-webshops tonen dat ze transparante en stabiele handelspartners zijn. Sofie Geeroms, de nieuwe managing director van de Belgische vereniging van de bedrijven actief in de e-commerce, reikte gisteren de eerste uit aan Worldline.
Wie e-commerce zegt, denkt vooral aan de online handel voor particulieren (Business to Consumer of B2C). De jongste jaren zien bedrijven steeds vaker het potentieel in van online B2B-verkoop (Business to Business). België kende in 2017 een enorme groei wat dat betreft, stelt BeCommerce, die echter geen cijfers geeft.
“Om de online B2B-verkoop in België en in Europa te stimuleren, introduceert BeCommerce een specifiek ‘trustmark’“, licht Geeroms toe. Het werd gisteren tijdens het B2B Summit van de vereniging officieel voorgesteld. Het allereerste B2B ‘vertrouwensmerk’ gaat, na een onafhankelijk certificatieproces, naar Worldline. Het Europees bedrijf voor betaal- en transactiediensten lanceerde in augustus 2017 zijn eigen B2B-webshop.
Het certificatieproces bestaat uit verschillende stappen. Allereerst is er een checklist waaraan de webshop moet voldoen. Zo moeten de algemene voorwaarden en de privacy policy duidelijk zichtbaar zijn en moet de webshop voldoende informatie bevatten over de prijs, de levering en de onderneming zelf. Vervolgens voert de externe security partner Forus-P tweemaal per jaar een grondige veiligheidsscan uit op de websites van de aangesloten webshops.
Samen met de introductie van het B2B-trustmark kondigde BeCommerce ook aan dat het logo van de vereniging ‘fusioneert’ met het nieuwe trustmark. “De herkenbare duim blijft behouden maar wordt in een nieuw, frisser jasje gestoken. Om het onderscheid te maken tussen de verschillende stakeholders van BeCommerce wordt het logo aangevuld met een kleurencode“, legt Geeroms uit.
De duim wordt in een blauwe cirkel geplaatst. In de kleurenpsychologie staat blauw voor vertrouwen en loyaliteit. Binnen de cirkel is er een halve cirkel bestaande uit verschillende kleuren. Elke kleur staat voor een bepaalde stakeholders groep. In totaal gaat het om vijf kleuren: groen, blauw, paars, rood en geel die respectievelijk staan voor B2C-leden, B2B-leden, webshop partners, business partners en sponsors.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?