- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De online markt is verantwoordelijk voor 14% van alle uitgaven in België. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK voor de vereniging van Belgische webwinkels, BeCommerce.
In het derde kwartaal hebben Belgische consumenten voor maar liefst 2,01 miljard euro online gewinkeld, wat in dezelfde lijn ligt dan de vorige kwartalen. Gemiddeld gaf de Belg in het derde kwartaal zo'n 305 euro uit aan online aankopen en spendeerde hij ongeveer 103 euro per aankoop. Afgelopen kwartaal werd zowat zestig procent van alle diensten via het internet aangekocht, terwijl dit voor producten slechts zeven procent is.
In totaal winkelde maar liefst 71 procent van de Belgen online. Dit komt overeen met zo'n 6,57 miljoen Belgische consumenten van 15 jaar of ouder, waarvan 3,8 miljoen Vlamingen (1,17 miljard euro) en 2,8 miljoen Walen (840 miljoen euro).
Speelgoed verliest terrein
Er wordt alsmaar meer online op zoek gegaan naar een leuk geschenk. In de periode van april tot juni (het tweede kwartaal) was speelgoed een erg populaire online aankoop door feestdagen als Pasen en communiefeesten. Speelgoed stond dan ook op de vijfde plaats in de ranking van categorieën met het grootste aandeel aan online uitgaven. In het derde kwartaal verdwijnt dit weer (voor even) uit de lijst, want verwacht wordt dat speelgoed weer zal pieken rond de feestdagen, wanneer speelgoed nu eenmaal erg populair is.
Rooskleurige toekomst
Afgelopen jaar kochten Belgen per kwartaal voor zo'n 2 miljard euro online. Met de feestdagen in het vooruitzicht hoopt BeCommerce op het einde van het jaar op 8 miljard online uitgaven, wat zeker haalbaar moet zijn. "De drukke kerstperiode komt eraan, wat steevast zal zorgen voor een piek in de online uitgaven. Bovendien hebben verschillende handelaars al aangegeven dat ze door de recente terreurdreiging duidelijk merken dat er meer en meer boodschappen online gedaan worden", klinkt het in een persbericht.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?