iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Belgische consumenten hebben het voorbije jaar voor 16,3 miljard euro online aangekocht, blijkt uit de jaarlijkse monitor van Becom, de Belgische federatie van de e-commerce. Dat is een stijging van 10,7% in vergelijking met een jaar eerder. De verkoop van kleding ging licht achteruit.
Online handel blijft groeien, maar dat komt niet zozeer doordat we meer producten en kleding bestellen, maakt de Market Monitor en E-Commerce Barometer van Becom duidelijk. Belgen kochten online vooral meer diensten, zoals pakketreizen en vliegtuigtickets. Die zagen in één jaar tijd een toename van 20%. “In vergelijking met vijf jaar geleden wordt er nu voor 4,8 miljard euro meer online gekocht”, zegt Greet Dekocker, managing director van Becom. “We zien voor het eerst een volledig herstel van de online uitgaven aan diensten - goed voor 8 miljard euro - sinds de coronaperiode. Bijna 68% van alle diensten wordt online gekocht. Ongeveer een kwart van alle aankopen gebeurt vandaag online.”
Met 3,5 miljard euro staan de aankopen van pakketreizen met voorsprong op nummer 1 bij online aankopen. De Belg gaf in 2023 op het internet zo’n 28% meer uit aan pakketreizen dan in 2022. Online aankopen van vliegtuigtickets en accommodaties zijn goed voor 2,1 miljard euro (+19% ten opzichte van 2022). Kleding vervolledigt met 1,6 miljard euro de top 3, maar tekent weliswaar een lichte daling (-1,8%) op. Voeding was goed voor 1,2 miljard euro, schoenen voor 0,8 miljard euro. Uit de cijfers van Becom blijkt dat Belgische webshops het voorbije jaar voor 2,5 miljard euro aan producten en diensten verkocht hebben aan buitenlandse consumenten, een lichte daling tegenover vorig jaar, maar een stijging tegenover de jaren daarvoor. Vooral Nederlandse (32%) en Franse (22%) shoppen bij Belgische online verkopers.
Het afgelopen jaar zijn er 10,5% meer webshops bij gekomen in ons land, zo staat in het rapport. Het aantal Belgische webshops klokte eind 2023 af op 63.202. Ze realiseerden een totale omzet van 13,3 miljard euro. Rekening houdend met de buitenlandse aankopen bij ons betekent dat Belgische concusmenten voor 5,5 miljard euro in het buitenland kochten. Volgens Becom zijn heel wat Belgische handelaars nog niet actief op online marktplaatsen. Daardoor lopen ze nog veel inkomsten mis. “Daar ligt een grote uitdaging”, aldus Greet Dekocker.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?