- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ethisch consumeren is populair bij de consument, maar die staat sceptisch tegenover de eerlijke handel- en ecolabels. Dat blijkt uit een enquête bij 410 Belgen door Test-Aankoop.
Tachtig procent van de ondervraagden kocht het afgelopen jaar ecologische producten en zes op tien kocht Fair Trade-producten. Drie op tien koopt regelmatig een product omwille van ecologische redenen. Consumeren met respect voor het milieu en voor de rechten van de werknemer is duidelijk populair, al vindt een groot deel Fair Trade- (49%) en milieuvriendelijke producten (63%) vaak te duur. En de consument staat ook sceptisch tegenover de labels op die producten.
Drie op de tien bestempelen het Fair Trade-label als een marketingstrategie. Vier op de tien denken hetzelfde over ecolabels. Het scepticisme over eerlijke en duurzame claims is volgens Test-Aankoop vooral te wijten aan het ontbreken aan transparantie en informatie voor de consument.In december bracht Gondola nog een eco-special naar aanleiding van onze Greener Packaging Award. Bent u nog niet geabonneerd? Klik dan hier!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?