- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Smartphones worden steeds belangrijker voor e-commerce in ons land. In het derde kwartaal van 2016 haalde de slimme telefoon de tablet in als derde populairste toestel om online te winkelen. Ondertussen shopt al één op de zes Belgen via zijn smartphone.
Dat de Belg alsmaar meer online winkelt, is geen geheim. Tussen januari en september 2016 deden 8,2 miljoen Belgen ten minste één online aankoop en spendeerden ze samen 6,66 miljard euro online. Dat is een toename van 10% in vergelijking met dezelfde periode van het jaar voordien, zegt onderzoeksbureau GfK.
Dat online winkelen gebeurt steeds vaker met de smartphone, klinkt het bij GfK. In het derde kwartaal van 2016 deed 16% van de Belgen minstens één aankoop via de smartphone. In dezelfde periode in 2015 was dat slechts 12%. Hiermee is de smartphone voor het eerst populairder dan de tablet (stabiel op 14%) als toestel om online aankopen mee te realiseren. Hoewel laptops en desktops nog veruit de belangrijkste spelers zijn voor e-commerce, duidt deze evolutie toch op een belangrijke, mobiele trend.
Ongeveer 4% van het online gespendeerde budget in Q3/2016 werd uitgegeven via smartphones. Indien deze trend zich voortzet kan de mobiele e-commerce een omzet verwachten van 350 miljoen euro voor het hele jaar 2016. “We verwachten dat dit cijfer uiteindelijk hoger zal liggen, door enkele specifieke trends uit het vierde kwartaal (zoals Black Friday) en de eindejaarsaankopen uiteraard, die ook meer en meer online gebeuren. Deze cijfers zullen we begin maart 2017 officieel kunnen publiceren in samenwerking met BeCommerce,” zegt Inge Zeeuws, Research Director bij GfK.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?