Consumenten hebben hun weg naar de winkel teruggevonden na de lockdown, maar bereiden hun winkelbezoek wel beter voor. Daarnaast verwacht 93% van de consumenten dat merken promoties en kortingen aanbieden. Dat stelt een recente enquête van Shopmium, een bedrijf dat marketingoplossingen biedt voor FMCG-merken. 

Tussen 9 en 19 juli 2020 peilde Shopmium bij 1134 van zijn gebruikers (544 in Vlaanderen en 590 in Wallonië) naar hun consumptiegewoontes. Dat zijn voornamelijk moeders die voor 3 of meer mensen boodschappen doen. Een eerste vaststelling? Consumenten gaan terug vaker naar de supermarkt dan tijdens de lockdown. 77% van de shoppers is de afgelopen 7 dagen twee of meer keer boodschappen gaan doen. 23% ging slechts één keer naar de winkel. Daarbij ging 83% naar 2 of meer verschillende winkels en 41% zelfs naar 3 of meer winkels.

Verder is het online winkelen, dat tijdens de lockdown vrij populair was, weer op het gebruikelijke niveau gekomen. 23% van de shoppers geeft aan de laatste 7 dagen online gewinkeld te hebben (26% in het Waalse Gewest en 20% in het Vlaamse Gewest). En 76% van de huishoudens zegt niet vaker online te shoppen dan voor het begin van de sanitaire crisis (80% in het Waalse Gewest en 73% in het Vlaamse Gewest).

Klanten verwachten promoties en kortingen

Hoewel 86% van de consumenten het grootste deel van zijn boodschappen doet in supermarkten en hypermarkten (70% in supermarkt en 16% in hypermarkt), winnen buurtwinkels aan terrein. De lockdown heeft kleine producenten en buurtwinkels duidelijk een boost gegeven. “Dat zou een een duurzame evolutie kunnen zijn”, aldus Shopmium. 
  

Bovendien verwacht 93% van de consumenten dat merken promotie- en kortingsacties aanbieden. Deze belangstelling is de afgelopen weken toegenomen, vooral omdat een deel van de Belgen hun inkomen gedeeltelijk of helemaal zagen wegvallen door de crisis. Daarnaast willen klanten ook dat merken hen receptideeën (33%), inspiratie en ideeën voor activiteiten thuis (25%) en informatie geven over wat ze doen om mensen in nood te helpen tijdens de crisis (14%).

Boodschappenlijstjes worden meer gebruikt


Een andere opvallende vaststelling? 9 op de 10 shoppers gebruiken elke keer (37%), regelmatig (38%) of af en toe (15%) een boodschappenlijstje als ze naar de winkel gaan. 22% gebruikt ook vaker een boodschappenlijstje dan voor de gezondheidscrisis. Dat klanten hun winkelbezoek beter voorbereiden blijkt ook uit de planning van hun weekmenu: 31% van de huishoudens plant hun volgende maaltijd meer dan voor de crisis. Ze zijn daarbij op zoek naar snelle en eenvoudige recepten (65%), gezonde recepten (57%) en goedkope recepten (40%).


"Tijdens de lockdown hebben de consumenten zich tot kleinere winkels gewend, hun nabijheid was geruststellend”, verduidelijkt Julien Thooris, VP Shopmium Europe. “Ook al zullen sommige huishoudens deze winkels blijven bezoeken, de supermarkt en de hypermarkt blijven onvermijdelijk en hier gebeuren nog steeds de grootste uitgaven. Een van de meest opvallende ontwikkelingen is het beter voorbereid boodschappen doen. In deze context zullen merken nieuwe manieren moeten vinden om de consument te beïnvloeden voor zijn bezoek aan een winkel".