De populariteit van klantenkaarten en promofolders vindt stilaan een weg naar het digitale tijdperk. Volgens BD myShopi gebruiken de Belgen in totaal nu al 2 miljoen klantenkaarten via hun smartphones.
De mobiele applicatie myShopi, die klantenkaarten en promofolders digitaal beschikbaar maakt, heeft de kaap van 1,2 miljoen Belgische downloads gerond. Volgens BD myShopi, het bedrijf achter de applicatie, telt de app nu zo’n 600.000 maandelijks actieve gebruikers.
“Belgen zijn trouwe gebruikers van klantenkaarten, maar we kennen ook allemaal de frustratie van net die ene kaart niet op zak hebben of een uitpuilende portefeuille meuzeulen. Net om die reden hebben de Belgische gebruikers al bijna 2 miljoen digitale klantenkaarten in myShopi geactiveerd,” aldus Tim De Witte, CCO van BD myShopi. “De helft van de myShopi-gebruikers heeft zijn klantenkaarten met barcode of QR-code in myShopi gezet en laat die eenvoudig scannen aan de kassa. Uitgaand van een gemiddeld gewicht van 5 gram per kaart, zeult winkelend België nu zo’n 10 ton minder klantenkaarten mee.”
Vooral retailers
De gebruikersstatistieken van de app leveren ook interessante inzichten op over het koopgedrag van de Belg. Zo weet BD myShopi dat vrouwen gemiddeld ruim 6 kaarten in hun smartphone hebben, waar dat er bij mannen amper 5 zijn. Ook opvallend: gebruikers ouder dan 36 digitaliseren significant meer klantenkaarten dan de millennials (19 tot 35 jaar), al doen deze het met iets meer dan 4 klantenkaarten per gebruiker lang niet slecht. De echte klantenkaartkampioenen zijn de 55-plussers met bijna 7 kaarten per gebruiker.
De klantenkaarten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Hubo en Decathlon worden het vaakst gedigitaliseerd. Het gros van 10 populairste merken zijn supermarkten of retailers met grote verkooppunten.
(bron: BD myShopi)
Aankopen vanuit de (digitale) reclamefolder
Naast klantenkaarten biedt myShopi gebruikers ook toegang tot de digitale reclamefolders van 200 Belgische retailers. En ook die worden door de Belgische consument gretig digitaal doorbladerd. Hier valt op dat het vooral vrouwen zijn die de folders lezen – twee derde van de lezers op myShopi zijn vrouwen.
Vrouwen lezen meer folders over fashion, interieur en speelgoed, terwijl mannen voornamelijk interesse tonen in DIY, auto’s en elektro. Maar zowel bij vrouwen als mannen zijn het de supermarktfolders die met stip het populairst zijn. Ze worden vooral geraadpleegd in het weekend – vóór het wekelijkse supermarktbezoek, dus. Maar ook op weekdagen tussen 20u en 22u wordt lustig in de folders gebladerd.
En ook de leeftijd maakt een verschil: jongeren verkiezen folders in de app - op hun mobiele apparaten dus. Ouderen raadplegen dan weer liever de webversie op hun computer of laptop. Steeds meer digitale folders worden voorzien van links naar de webshop van de retailer, om de consument te activeren tot aankopen. “Het linken van de folder naar een verkoopskanaal is een innovatieve verkorting van de customer journey," klinkt het bij myShopi.