- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Belgen shoppen liever in de binnenstad dan in de buitenwijken. Winkelen in de stad wint ook nog steeds van online shoppen. Dit werd vastgesteld door onderzoekers van Qrf City Retail en onderzoeksbureau Q&A.
Zelfs met het groeiend aanbod aan shopmogelijkheden, zowel on- als offline, wordt 45% van de aankopen gedaan in de binnenstad, tegenover 26% in de stadsrand en 16% online. Deze tendens is het meest uitgesproken bij modegerelateerde items, zoals kleren, schoenen en accessoires.
De enige categorie waarin online triomfeert over offline, is die van elektronica & telecom. Andere categorieën zijn stelselmatig populairder offline dan online (horeca, interieur & decoratie, juwelen, kantoorartikelen, kleding, schoenen, schoonheid & verzorging, speelgoed, sport & vrije tijd, tuin & doe-het-zelf en voeding). Fysiek shoppen is volgens de deelnemers prettiger, efficiënter en gezelliger. Offline worden er meer artikels gekocht dan bij een online shopping spree (59% vs 9%). Bovendien wordt er meer geld uitgegeven (53% vs 13%).
Veel fysieke winkels bieden hun producten ook aan in een webshop. De opmars van online winkelen biedt winkeliers nog veel andere mogelijkheden, zegt Anneleen Desmyter van Qrf. “Waarom geen BOPUS (buy online pick up in stores) service aanbieden? Zo heeft de klant alle voordelen van fysiek winkelen: advies krijgen en bijvoorbeeld kleren passen, en vermijdt hij om nadien onnodig te moeten retourneren.”
De omgekeerde beweging, waarbij webshops zich uitbreiden naar de winkelstraat, wordt minder vaak gemaakt. De laatste jaren zien we wel een tussenstap: de pop-upshop. Als deze succes heeft, kan de winkel permanent worden.
Het leveren en eventuele retourneren van online gekochte producten zorgt voor een hogere CO2-uitstoot. 39% van de Belgen is hier helemaal niet mee bezig en 35% is er neutraal over. Slechts 26% staat stil bij de impact op het milieu van hun online aankopen. “Het is dringend nodig om de consumenten meer te sensibiliseren hierover, zeker in tijden waar dit punt hoog op de maatschappelijke agenda staat”, zegt Desmyter.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?