Uit het laatste GfK Retail Report blijkt dat de non-food retail in ons land het moeilijk blijft hebben. De non-food retail heeft in het afgelopen kwartaal 3,1% minder omzet geboekt dan vorig jaar. Ondanks de globale daling, zijn er ook markten die het goed deden.

Voor zijn Retail Reports telt onderzoeksbureau GfK alle non-food markten, die gemeten worden door measured by GfK POS Measurement, in het land op. Daaruit blijkt dat de non-food retail in het derde kwartaal er aanzienlijk op achteruit ging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (-3,1%). Eerder moest de sector al een daling van 1,3% slikken in het tweede kwartaal van dit jaar. Toch verschillen de non-food markten onderling ook sterk.

iPhones, frietketels & wasmachines groeien

Hoewel de non-food globaal achteruit ging, is de telecommarkt bijvoorbeeld gewoon blijven boomen. Mede dankzij de nieuwe iPhone 7, ging de markt er 20,6% op vooruit. In september was er zelfs een groei van meer dan 30%. Ook opvallend is dat de verkoop van smartwatches in België verdubbelde in het afgelopen kwartaal, terwijl dat in de meeste andere landen een instortende markt is. 

Ook klein huishoudelektro boekte positieve resultaten. Vooral de “gezondere” frietketels (die minder olie gebruiken) doen het goed, maar ook stijltangen en stofzuigers groeiden dankzij de introductie van nieuwe producten.

Groot elektro blijft eveneens positief verrassen, en dat in zowat alle productfamilies. Zo groeien wasmachines meer dan ooit, en komen droogkasten dichtbij het record van vorig jaar. Wat koelkasten betreft, zijn de grote Amerikaanse “frigo’s” erg populair ondanks hun hogere prijskaartje. Ook de stoomkookhype is nog niet voorbij, wat te merken valt aan de verkoopcijfers van stoomkokers.

 

DHZ keert het tij

De Home Improvement-markt is er in Q3/2016 geslaagd het tij te keren. Na een teleurstellende tweede kwartaal, groeide de omzet van de sector met 5,4%. Supercijfers voor een branche die hierdoor waarschijnlijk het jaar positief kan afsluiten, aldus GfK.

TV’s, cd’s en kledij dalen

Maar natuurlijk zijn er ook een aantal non-food markten die het niet zo goed doen. De IT & Office-markt zag de omzet met maar liefst 11,6% terugvallen: goed voor een verlies van 460 miljoen euro, het grootste in jaren. De vraag naar desktops, mobiele computers en media tablets daalde sterk ten voordele van grote smartphones. De digitalisering zorgde er dan weer voor dat de kantoorproducten met 13% daalden. ’Stationery’ (schrijfbenodigdheden) boekte 4,6% minder omzet dan in Q3 vorig jaar door een tegenvallende ‘back to school’-periode.

Ook de fashion retailers hebben een slecht kwartaal achter de rug: de inkomsten daalden met 5,7%. De sector voelt de gevolgen nog van het tegenvallende zomerweer. In september was het dan weer te mooi weer, waardoor de winterkledij bleef hangen en de sales met maar liefst 20,7% achteruitgingen. 

De ’Media & Entertainment’-markt bleef krimpen (-6,7%) door de dalende cd-verkoop en het feit dat gamers hun aankopen uitstellen in afwachting van de nieuwe consoles die volgend jaar op de markt komen.