Colruyt Group worstelt ook in de eerste helft van het nieuwe boekjaar met de scherpe concurrentie in de Belgische foodretail. De omzet daalt, net als het marktaandeel. 

Het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt bedraagt vandaag 31,2%. Een jaar eerder was dat nog 31,6%. De omzet steeg licht met 0,7% naar 5,2 miljard euro, maar dat is te wijten aan de overgenomen winkels van Match en Smatch, die geleidelijk aan in de groep opgaan en naar één van de bestaande formules omgezet worden. Zonder die winkels daalde de omzet met 1,8%, door het dalende marktaandeel, maar ook doordat de voedingsinflatie zakte. Opvallend is dat de marktleider, Colruyt Laagste Prijzen, omzet verloor: 1,9%, terwijl die van Okay, Bio-Planet en Cru met 1% steeg. Colruyt Group heeft het in een persbericht als verklaring over “slechte weersomstandigheden, sterke concurrentie en een toegenomen aantal zelfstandige winkels die op zondag open zijn.” De groothandelsomzet kende een sterke stijging, deels te verklaren door het feit dat verschillende zelfstandige Match en Smatch ondernemers de overstap maakten naar Spar, aldus Colruyt Group. Opmerkelijk is de groei van foodservicedivisie Solucious (19,4%), die in heel België foodservice- en retailproducten aan professionele klanten levert zoals ziekenhuizen, kmo’s en horeca. Bij non-food is er een omzetdaling van 8,9% voor Bike Republic, in een fietsmarkt die het moeilijk heeft. Modedivisie The Fashion Society ziet een stabiele, licht stijgende omzet. Newpharma tekent voor een omzetgroei van 20%, Jim’s voor 14,9%. Colruyt Group meldt verder ook nog dat het zijn vier strategische pijlers herleidt naar drie: Gezondheid & Welzijn en Non-Food worden samengebracht. Food blijft het belangrijkste gebied, daarnaast is er ook nog het segment ‘groepsactiviteiten, real estate en energie’.