Biertrein tussen Jupille en Delhaize-magazijn in Ninove in september van start
De zogenaamde Biertrein tussen de brouwerij van AB InBev in het Luikse Jupille en het distributiecentrum van Delhaize in Ninove begint naar alle waarschijnlijkheid in september te rijden. Een eerste trein geladen met 1.000 palletten met kratten Jupiler-bier deed in juni 2017 een testrit, maar sindsdien werd niets meer vernomen over het project. Dat is dus niet begraven, in tegendeel.
Het transport over korte afstanden per trein is nagenoeg verdwenen door de concurrentie van de vrachtwagen, die veel sneller, flexibeler en goedkoper is. Door de toenemende congestie en het streven naar de vermindering van de CO2-emissies van het transport, is er opnieuw belangstelling voor deze transportmodus. In juni 2017 werd door Delhaize, AB InBev, Lineas, Remitrans en de POM Oost-Vlaanderen een test georganiseerd om te kijken of het mogelijk is om nieuw leven in te blazen in het spoorvervoer op korte afstand. Die test was positief. Op termijn zouden 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg kunnen gehaald worden.
Volgens Frank Coppens, logistiek manager van Remitrans, de eigenaar van de spooraansluiting op een steenworp van het distributiecentrum van Delhaize in Ninove, is de kans groot dat de biertrein in september begint te rijden. “Het is de bedoeling dat er drie treinen per week worden ingezet. In tegenstelling tot de test zouden de palletten niet in wagons geladen worden, maar in containers. In plaats van de palletten op een kade te lossen en met vrachtwagens naar het distributiecentrum, over een afstand van 500 m, te rijden, zouden de containers zelf naar daar gebracht worden. Dat zal veel efficiënter zijn”, zegt hij.
Volgens Coppens zou het op termijn zelfs mogelijk moeten zijn om de palletten op een transportband tussen de losplaats en het distributiecentrum te vervoeren. “Dat zou een investering van ruim 1,5 miljoen vertegenwoordigen, maar die zou zich vrij snel terug kunnen betalen. Dit is echter nog maar een project”, voegt hij toe.
Het DC moet eerst operationeel zijn
Na de test medio 2017 werd niets meer van de biertrein vernomen, zodat geruchten de ronde deden dat die niet zo succesvol was verlopen als gehoopt en dat het project was opgedoekt. Dat is dus niet het geval. De initiatiefnemers moesten naar verluidt wachten tot het moment dat het nieuwe semi-automatische magazijn van Delhaize operationeel zou zijn. “Van meet af aan hebben we gezegd dat de biertrein pas zou beginnen rijden wanneer het nieuwe distributiecentrum op 100% van zijn capaciteit draait. Dat zal in de loop van 2019 het geval zijn”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize.
Wanneer het nieuwe magazijn dit jaar in gebruik wordt genomen, wou hij niet zeggen. “Wij zullen er op een later moment over communiceren”, zegt hij.
Spitstechnologie
Deze voorzichtigheid is niet verwonderlijk: het gloednieuwe semi-automatische magazijn had eigenlijk al een jaar geleden in gebruik moeten genomen worden, maar er zouden technische problemen opgetreden zijn. Dat heeft Delhaize nooit willen bevestigen.
In geautomatiseerde of semi-geautomatiseerde magazijnen kunnen grotere goederenstromen verwerkt worden met minder personeel. Ook kunnen de producten sneller in- en uitgeladen worden. Dat vraagt echter spitstechnologie en het gebeurt vaker dat de oplevering van dergelijke installaties met vertraging gebeurt.
Foto: AB InBev