Ahold Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize
Ondanks de luidruchtige aanwezigheid van Belgische vakbonden werd op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize met geen woord gesproken over het plan Delhaize. Er kwamen wel onophoudelijk vragen over het milieubeleid van het concern vanwege talrijk opgekomen milieu-activisten.
“Frans Muller, zakkenvuller.” In aanloop naar de vergadering zorgden Nederlandse milieu-activisten en een Belgische vakbondsdelegatie voor een warm onthaal van de aandeelhouders van Ahold Delhaize in Zaandam. “Shame on you” weerklonk het toen aandeelhouders kwamen aangestapt en een pamflet met de vakbondsgrieven weigerden. In schril contrast met dat luidruchtige protest bleef het binnen stil over de huidige situatie bij Delhaize. CEO Frans Muller en afscheidnemend CFO Natalie Knight stelden er de resultaten voor van het voorbije jaar, zonder daarbij specifiek in te gaan op de situatie of de resultaten van de Belgische (super)markt. Na de bespreking van de financiële resultaten kregen de aandeelhouders tijd om vragen te stellen, een rumoerige vragenronde die in eerste instantie gekaapt werd door verschillende klimaatactivisten die Ahold Delhaize wezen op de klimaatproblematiek en de volgens hen gebrekkige aanpak ervan. Zo’n honderd actievoerders hadden aandelen gekocht, waarmee ze het recht kregen vragen te stellen. Steeds weer herhaalden ze hun vraag over de geplande CO2-uitstoot van Ahold Delhaize tegen 2030 en de concrete doelstellingen die het concern heeft. Ahold Delhaize vindt dat het op de goede weg is. Het bedrijf verscherpte een half jaar geleden haar eigen klimaatdoelstellingen; een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in de totale keten in 2030 met 37% ten opzichte van 2020. Daarmee zegt Ahold Delhaize dat het klimaatdoel van Parijs wordt gehaald, een maximale opwarming van de aarde van 1,5 graad. Voor Albert Heijn geldt zelfs een doelstelling van 45%, wat ambitieus is vergeleken met andere supermarkten, aldus het concern. Het belette niet dat de aanwezige milieu-activisten hun vraag bleven herhalen. CEO Frans Muller ging op het einde van de vergadering nog een laatste keer in op hun vraag: "We hebben ambitieuze doelstellingen en werken er hard aan om die te realiseren."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?